Hej,

Jag har en radiator i källargaraget som aldrig blir varmt. Jag har testat motionera och lufta flertal gånger, luftat har jag gjort i hela huset.

När jag stängde av vattnet och skruvade bort kopplingarna ifrån radiatorerna så testade jag att släppa fram lite vatten för att se så inte ventilen är kass/tät, gjorde samma sak med returen för säkerhetsskull. Vattnet kom fint igenom, någon termostat sitter det inte på för tillfället.

Hur gör jag för att få radiatorn varm, är det så enkelt att säga att radiatorn gått sönder? Tips mottages gärna.

Jag tror jag har två rörssystem eftersom jag kan stänga av element enskilt utan att andra element blir kalla. Finns det något annat vis att bekräfta att jag har två rörssystem?

Mvh

Stänga av element kan man göra även i ettrörs-system utan att de andra blir kalla i samma slinga. Det sitter en bypass-ventil mellan rören. Saknas bypass är det tvårörs-system. Går det inte att se direkt på kopplet så ska kopplet bli kallt om man stänger termostaten helt på ett tvårörs-element. På ettrörs fortsätter kopplet vara varmt av bypass-ventilen.

Tack för det svaret. Har inte en bypass, rören sticker upp direkt från golvet till elementet, kanske finns under? rören blir kalla när jag stänger av elementen.

Ja det finns en variant av ettrörs från slutet av 60-talet med dold bypass nere i bjälklaget och bara två rör upp till elementet från ett rör. Sett det på bild och man tror knappt det är sant vad de lyckades få till. Är det 60-tals hus?

Klassiska problemet att ventilkäglan har fastnat. Sök på forumet så finner du en illustrativ tråd.
Men enkelt, skruva bort packboxen (den mässingsdel som ”piggen” sitter i) stoppa in en skruvmejsel i hålet och peta runt på ventilkäglan som sitter där inne. ”Pinnen” trycker på den och att bara ”motionera” på den hjälper inte då ventilkäglan fastnat. Och du behöver inte vara orolig att en massa vatten kommer strömma ut. detta löser problemet med ett element som ”slutat fungera”

Testade detta nu och får se fall det hjälper. Det sprutar en del när jag trycker in och vrider på den pluppen som sitter i centrum.

• Närbild av en radiatorkoppling med en centralt placerad plupp som användaren testar att vrida för att minska sprutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Efter att ha varit hos farsan och hämtat en ventil så är den nu bytt, ingen värme har kommit till elementet. Verkar vara stopp någonstans, luftar jag kommer det bara vatten

Griffeltavlan
Fler bilder?

Här kommer flera bilder.

Jag har kollat så inte returen blockerar vattnet, den är så långt ut skruvad det går att bli.

Som sagt, vattnet går igenom ventilen och returens "Ventil". Skulle det vara tätt borde det inte finns igenom vatten?

Funderar på fall det är någon skit i tilloppet på elementet.

• Radiator med fullt öppnad ventil och röranslutningar, eventuell blockering ifrågasätt.
    Skapa konto
  • Närbild av ett element med fullt utskruvad returventil som diskuteras i inlägget.
    Skapa konto
  • En radiatorventil helt utskruvad, visande anslutning mellan radiator och rörledning mot vägg.
    Skapa konto
S
Kanske dags att spola ur radiatorn. Kan ligga en massa gegga i botten.
Spola även returventilen baklänges med systemvatten.

Griffeltavlan
Du kan vrida tilloppsventilen till N så spolar man radiatorn.

Den här redan stått på n. Däremot försöka jag få ut skit genom att öppna returen på termostaten och sätta igång vattnet på tilloppet. Det kom ingen skit heller

S
Okompetent byggare Okompetent byggare skrev:
öppna returen på termostaten och sätta igång vattnet på tilloppet
?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.