Hej forumet!
Jag har problem med att få cirkulation på några radiatorer i källaren. Detta uppstod i samband med att jag monterade ner en radiator, även den i källaren.
För att ge lite bakgrund så håller jag på med omfattande renoveringsprojekt i källare och har anslutit 2 rum till vattenburen golvvärme, tidigare en radiator och likaså fram och returledning är nu borta, inga fler radiatorer var med på den kretsen.
De kalla radiatorer går endast att få liv i om jag stänger alla termostater på övre plan fullt. Torde vara att vattnet tar den lättaste vägen och att det skulle behöva strypas in på både primärslingan med radiatorer och kanske även sekundärslingan med golvvärmen. Utmaningarna är att jag inte har några strypningar på någon av radiatorerna på övre plan samt att ventilerna börjar droppa vatten så fort jag trycker in stiftet. Har gjort en del efterforskningar här på forumet och tror jag konstaterat att jag har ”Bäst Ventiler” av några olika varianter såsom böjda, raka, 1/2, 3/4 och 1”, dock utan vred och konverterade med Raditherm termostater.
För att komma runt problemet så tänkte jag köpa nya MMA insatser och termostat eller handvred för att kunna strypa ner de varma elementen på övre plan. Tänker jag rätt? Min fråga är också vad som menas med överfallsmutter. I anvisningarna till MMA insatsen för Bästventil så står det att befintlig överfallsmutter ska användas, har jag någon sådan eller har de ersatts då Raditherm termostaterna monterats?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto