Insida av kaminlucka med fastbrända fläckar och återspegling av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur får jag bort det "fastbrända" på insidan av kaminluckan? Fick tips om att gnugga med tidningspapper doppat i aska och därefter blöttorka med tidningspapper igen. Fungerar ej på det fastbrända.
Skulle vilja ha en skinande ren insida på kaminluckan. Finns det några bra knep?

Svinto?

Rickard.
Testa ungsrengöring

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag Kör försiktigt med ett rakblad när det har blivit för fastbrändt, och inte tidningspapper å aska fungerar.

A atomlab skrev:
Svinto?
Nej, absolut inte något, som riskerar repor ( gäller även mikroskopiska sådana ).
Vatten, diskmedel eller kanske hellre såpa och en mjuk trasa är bättre!
Ett visst problem är dock att det i sotet kan förekomma små ( extremt små) diamanter och då finns ändå reprisken där, fast man inte ser faran.
Själv använder jag såpa och hushållspapper eller när det är för svårt , löddrande ugnsrengöringsmedel, som får sitta någon timme.

Inte Svinto på ett glas.
Men ta blött hushållspapper, eller en trasa med aska på.
Tidningspapper är en kvarleva från en tid då man inte hade nått annat att använda.

När det blir sådär svart i nederkant på min lucka brukar jag först elda ur kaminen rejält, då brukar det mesta brännas bort, sen har jag använt fönsterputs .. rätt eller fel vet jag inte ....

Eldar du verkligen rätt i kaminen? Den där svarta tjärgeggan brukar bli när det är för lite tilluft.

Att elda ut ordentligt kan fungera, jag får bäst resultat genom att lägga i rejält med tall som inte sotar så mycket. Är det fortfarande smuts som vägrar ge sig så använder jag ett rengöringsspray som fungerar utmärkt. Har testat flera olika men detta funkar bäst. Bara att sparya på och torka av soten efter nån minut. Det är i princip lut .
sprisrent.jpg
Finns i min lokala ICAbutik men detta var första länken jag hittade online
https://www.pelletsbutiken.com/ovriga-tillbehor/134-sprisrent.html

• Gilla
mulle77 och 3 till
  • Laddar…
Blött hushållspapper som man doppar i björkaskan i eldstaden fungerar bäst för mig, beläggningen på glaset löses upp direkt och är bara att torka bort. Som någon annan skrev brukar det dock inte bli så svart som hos dig - stänger du spjäll eller tilluft för mycket?

De som säger att det inte går att använda Svinto har fel. Det går utmärkt om man ser till att använda det på rätt sätt. Har använt det många gånger och får inga repor i glaset av det. Detsamma gäller för duschväggar i glas och kakel. Blir rent och inga repor.

D Diamant skrev:
De som säger att det inte går att använda Svinto har fel. Det går utmärkt om man ser till att använda det på rätt sätt. Har använt det många gånger och får inga repor i glaset av det. Detsamma gäller för duschväggar i glas och kakel. Blir rent och inga repor.
Om du använder det rätt d.v.s alltid med ett skyddande såplager, så har du rätt, men hur har du kontroll på det? När man pratar om repor i glas , där kolatomer kan fastna, så pratar vi om så små repor att de inte syns utan specialinstrument.

Bowman
Tom biltema har fungerande och billig rengöring.
Funkar bra.

Papper, aska samt lite vätska. Tunna märken och fläckar blir det ibland och man rengör någon gång i månaden beroende på hur mycket kaminen används men om det är som tjocka avlagringar är rengöringen av glaset ett mindre problem än att hitta orsaken till varför dessa uppstår. För lite tilluft? blöt ved? annat än ved som eldas? Vid korrekt eldning och kontinuerlig rengöring ska det inte se ut sådär på glaset.(för du har väl dessutom rengjort så gott det gick på bilden som det ser ut?)

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om du använder det rätt d.v.s alltid med ett skyddande såplager, så har du rätt, men hur har du kontroll på det? När man pratar om repor i glas , där kolatomer kan fastna, så pratar vi om så små repor att de inte syns utan specialinstrument.
Tycker inte att det är svårt att använda Svinto på rätt sätt. Använd en generös mängd, arbeta upp rikligt med skum, byt ofta så man inte riskerar att jobba torrt. Använder det till kaminglaset vid behov men mest mot kalkavlagringar i duschen ett par gånger per år. Inga repor efter ett antal år.

Staffans2000
Skurkräm fungerar utmärkt. Även bra till andra skitiga glas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.