Jag har testat längst ner på duschväggen (där jag brukar slarva) och det verkar funka. Men jag gjorde samma på svarta kaklet i duschhörnan och det verkade inte ge någon effekt, åtminstone inte första omgången. Kan också bero på att jag inte har högblank kakel.

Jag tror inte det är så lämpligt till vanliga fönster eftersom askan ger väldig sörja och det krävs mycket vatten och spolning efteråt.

Finns ingen som helst anledning att ha aska på ett vanligt fönster, där har man väl inger fastbränt sot ??

Jag har aldrig misslyckats med enbart tidningspapper och vatten.

Eller en rejäl laddning med helt öppna spjäll, det kommer man även långt med

R ratax skrev:
Skulle det gå att tvätta vanliga fönster med aska och vatten också? :) Vad är det i askan som gör att det blir rent?
Som @yonna sagt, jag skulle inte rekommendera det till vanliga fönster. Det skulle fungera, men det blir väldigt slabbigt och smutsigt efteråt, och du måste spola rent med mycket vatten.

Varför det funkar? Min teori: aska är extremt fina partiklar, så fina att de förstör en vanlig dammsugare på sikt för att de flyger rakt igenom filtret som annat damm fastnar i. Upplandade i vatten blir de ett väldigt, väldigt tätt slipmedel som samtidigt är relativt skonsamt eftersom blandningen är mjuk och blöt, iallafall mjukare än det härdade glaset i kamin- och duschglas.

Jag googlade lite snabbt, första slarvigt lästa svaret säger att träaska i snitt har en partikelstorlek på 230 μm (230 mikrometer = 0,23 millimeter). Där stod också att det klumpar ihop sig och bildar "rosetter" när det kommer i kontakt med vatten, intressant!

Men som sagt, det är bara min teori. Visst har jag en rädsla att jag håller på paja min duschkabin med mikroskopiska repor. Men fyra års kontinuerligt bruk (med ungefär en "slipning" per månad, så säg runt 50 slipningar) och ännu ingen synlig skada eller förändring. Glaset blir fortfarande hur rent och klart som helst och jag har inte märkt att smuts/hårt vatten skulle fästa bättre. Samtidigt kan jag tänka att det på sätt och vis är en uppoffring jag är beredd att göra; med tanke på hur många timmars jobb och slit med armbågarna jag slipper och hur ren jag får min dusch i förhållande till vad kabinen kostade, är jag villig att ta att jag kanske förkortar dess livslängd. Jag vill göra annat med mitt liv än att gno rent en dusch. Skriva mindre uppsatser på byggahus forum t.ex.

• Gilla
ratax
  • Laddar…
R ratax skrev:
[bild]
Hur får jag bort det "fastbrända" på insidan av kaminluckan? Fick tips om att gnugga med tidningspapper doppat i aska och därefter blöttorka med tidningspapper igen. Fungerar ej på det fastbrända.
Skulle vilja ha en skinande ren insida på kaminluckan. Finns det några bra knep?
Det verkar vara en Handöl/contura 10 så i första hand är det värme som ska bränna bort tjäran. Lyft bort begränsningsgallret som skuggar nerkanten på glaset och dra fram glöden närmare luckan när du nästa gång får likadant.

R ratax skrev:
[bild]
Hur får jag bort det "fastbrända" på insidan av kaminluckan? Fick tips om att gnugga med tidningspapper doppat i aska och därefter blöttorka med tidningspapper igen. Fungerar ej på det fastbrända.
Skulle vilja ha en skinande ren insida på kaminluckan. Finns det några bra knep?
Jag brukade bara elda riktigt varmt så blev glaset rent. I kanterna kanske det var sot. Svinto.

Som flera tidigare varit inne på:
Ugnsrengöring om det brännt fast.

Brukar köra skummet över glaset och torka med hushållspapper.
Vid behov drar jag över de fastbrännda delarna med en disksvamp. Med den vita sidan.

Då släpper allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.