Håller på demontera ett antal element i huset från 1959. Fjärrvärmesystem.
Som jag förstår det ska demonteringen ske enligt nedan
1. Stäng av termostat, skruva till endläge
2. Loss på på skruvhuvudet som syns i mässing
3. Därunder ska det finnas en ventil som ska skruvas till endläge
4. Loss muttrar till elementet och därefter lossa
Problemet är att det kommer en del hel vatten när jag lossar skruvhuvudet (mässing), ska jag vänta och hoppas det töms tillslut och förlita mig på det är en ventil där under?
Som jag förstår det ska demonteringen ske enligt nedan
1. Stäng av termostat, skruva till endläge
2. Loss på på skruvhuvudet som syns i mässing
3. Därunder ska det finnas en ventil som ska skruvas till endläge
4. Loss muttrar till elementet och därefter lossa
Problemet är att det kommer en del hel vatten när jag lossar skruvhuvudet (mässing), ska jag vänta och hoppas det töms tillslut och förlita mig på det är en ventil där under?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det du säger är rätt. Men det kan komma en del vatten under locket på returventilen. Öppna locket, stäng ventilen och skruva på locket igen. Köp radiatorproppar innan du tar bort det ifall det droppar igenom. Lossa på muttrarna. Tänk på att radiatorn är full i vatten. Så när du fått dän muttrarna rycker du upp radiatorn och sätter ett finger för hålet i knäröret så blir det vaccum, gå ut på gräsmattam och tömm. Lycka till
Du menar stänga av säkerhetsventilen på fjärrvärmecentralen och vänta tills trycket nollställs?Krilleman skrev:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Menar nog att du stänger fjärrvärmecentralen och sen öppnar säkerhetsventilen tills systemet är trycklöst.
Kom också ihåg regeln att inte skruva med vatten mitt i natten eller på röda dagar om du inte har grejor för att lösa lite allt möjligt till hands
Kom också ihåg regeln att inte skruva med vatten mitt i natten eller på röda dagar om du inte har grejor för att lösa lite allt möjligt till hands
Bäst att ta det på fredag kväll efter några öl.Bernieberg skrev:
Jag ska försöka ordna detta imorgon.
Kan jag stänga av cirkulationspumpen genom dra ut stickproppen till vattenmätaren? Eller måste jag stänga av huvudströmbrytare?
Tömning av system, ser ut att vara två säkerhetsventiler, i manualen ser det ut som den högra är tappvarmvatten-avtappning och den vänstra värmesystem? Båda har en vattenslang kopplad till sig som går till en brunn, hur många liter kommer tömmas ut ca för att nollställ trycket? Se bilder
Kan jag stänga av cirkulationspumpen genom dra ut stickproppen till vattenmätaren? Eller måste jag stänga av huvudströmbrytare?
Tömning av system, ser ut att vara två säkerhetsventiler, i manualen ser det ut som den högra är tappvarmvatten-avtappning och den vänstra värmesystem? Båda har en vattenslang kopplad till sig som går till en brunn, hur många liter kommer tömmas ut ca för att nollställ trycket? Se bilder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ingen huvudbrytare. Enbart en stickpropp uttag som är kopplad till en 380V kopplingsdosa. Som vidare antar jag leder till elcentralen med säkringar.Beesa skrev:
Klicka här för att svara