Håller på demontera ett antal element i huset från 1959. Fjärrvärmesystem.

Som jag förstår det ska demonteringen ske enligt nedan

1. Stäng av termostat, skruva till endläge
2. Loss på på skruvhuvudet som syns i mässing
3. Därunder ska det finnas en ventil som ska skruvas till endläge
4. Loss muttrar till elementet och därefter lossa

Problemet är att det kommer en del hel vatten när jag lossar skruvhuvudet (mässing), ska jag vänta och hoppas det töms tillslut och förlita mig på det är en ventil där under?

Ett gammalt radiator-element med öppet mässingsanslutning och en uppsamlingskärl under, mot avskalad väggbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorelement med termostat från 1959, mässingsdetaljer synliga, mot bakgrund av vitmålad vägg och avskalad färg.
Skapa konto

Krilleman
Det brukar kunna komma en skvätt där då denna returventil nästan aldrig brukar vara tät.

Släpp på övertrycket i din VVX via säkerhetsventilen (stänga av den först såklart) och gör ett nytt försök!

Det du säger är rätt. Men det kan komma en del vatten under locket på returventilen. Öppna locket, stäng ventilen och skruva på locket igen. Köp radiatorproppar innan du tar bort det ifall det droppar igenom. Lossa på muttrarna. Tänk på att radiatorn är full i vatten. Så när du fått dän muttrarna rycker du upp radiatorn och sätter ett finger för hålet i knäröret så blir det vaccum, gå ut på gräsmattam och tömm. Lycka till

Det kan även hända att insatsen i själva returventilen fastnar i locket. Så skruva ut den en liten bit och knacka med en skiftnyckel några gånger. Inte kul att sitta där om insatsen följer med ut

Krilleman Krilleman skrev:
Det brukar kunna komma en skvätt där då denna returventil nästan aldrig brukar vara tät.

Släpp på övertrycket i din VVX via säkerhetsventilen (stänga av den först såklart) och gör ett nytt försök!
Du menar stänga av säkerhetsventilen på fjärrvärmecentralen och vänta tills trycket nollställs?

Menar nog att du stänger fjärrvärmecentralen och sen öppnar säkerhetsventilen tills systemet är trycklöst.

Kom också ihåg regeln att inte skruva med vatten mitt i natten eller på röda dagar om du inte har grejor för att lösa lite allt möjligt till hands ;)

• Gilla
lob
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Menar nog att du stänger fjärrvärmecentralen och sen öppnar säkerhetsventilen tills systemet är trycklöst.

Kom också ihåg regeln att inte skruva med vatten mitt i natten eller på röda dagar om du inte har grejor för att lösa lite allt möjligt till hands ;)
Bäst att ta det på fredag kväll efter några öl. :-)

• Gilla
lob och 2 till
  • Laddar…
Jag ska försöka ordna detta imorgon.

Kan jag stänga av cirkulationspumpen genom dra ut stickproppen till vattenmätaren? Eller måste jag stänga av huvudströmbrytare?

Tömning av system, ser ut att vara två säkerhetsventiler, i manualen ser det ut som den högra är tappvarmvatten-avtappning och den vänstra värmesystem? Båda har en vattenslang kopplad till sig som går till en brunn, hur många liter kommer tömmas ut ca för att nollställ trycket? Se bilder

Värmesystem med en röd expansionskärl, rör, Landis styrbox och säkerhetsventiler kopplade till slangar.
Skapa konto
Värmesystem med cirkulationspump, säkerhetsventiler och vattenslangar kopplade till en brunn.
Skapa konto

Testa rycka ur sladden, och kolla om cirkpumpen slutar lysa. Måste du ha nyckel för att starta anläggningen igen på huvudbrytaren? Töm på den vänstra ventilen. Några litern kommer rinna ur, beroende på hur stort system du har.

Beesa Beesa skrev:
Testa rycka ur sladden, och kolla om cirkpumpen slutar lysa. Måste du ha nyckel för att starta anläggningen igen på huvudbrytaren? Töm på den vänstra ventilen. Några litern kommer rinna ur, beroende på hur stort system du har.
Ser ingen huvudbrytare. Enbart en stickpropp uttag som är kopplad till en 380V kopplingsdosa. Som vidare antar jag leder till elcentralen med säkringar.

Ba rycka ur

Tack för hjälpen alla. Nu är det demonterat och pluggat.

Demonterad termostatventil med synlig mutter och pluggat rör mot vit vägg.
Skapa konto
Demonterad vit vattenledning med pluggad ände nära en vägg och golvsockel.
Skapa konto

• Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Succé!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.