1 123 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Mekanisk dubbel rumstermostat
Medlem
· Gävleborgs Län
· 35 inlägg
Jag bytte kökspannan och kompletterade med en acktank. Skönt att slippa 14 grader i köket på morgonen! Men, betyder också att självcirkulationen inte funkar ihop med ackumulatorfunktionen. Så det blev en cirkulationspump på en "termostatblandare", som begränsade framledningstempen. Nu fanns det sen tidigare en mekanisk termostat, med ledningar framdraget. Jag har läst på flera ställen på detta forum, att det inte funkar med cirkpump kopplad till termostat. Men jag skruvade dit ledningarna på pumpen i alla fall. Kan härmed meddela att det funkat alldeles utmärkt i två vintrar.Enkelt och robust.
Men nu skulle jag vilja ha nattsänkning (eller kanske daghöjning). Inga komplicerade reglersystem. Tänkte mig en termostat till, kopplad med en vanlig timer. Men, jag hittar ingen mekanisk dubbel rumstermostat. Någon som har sett en sådan?
Men nu skulle jag vilja ha nattsänkning (eller kanske daghöjning). Inga komplicerade reglersystem. Tänkte mig en termostat till, kopplad med en vanlig timer. Men, jag hittar ingen mekanisk dubbel rumstermostat. Någon som har sett en sådan?
Medlem
· Gävleborgs Län
· 35 inlägg
Helt rätt. Till det praktiska. På rumsväggen finns en eldosa. Där vill jag hitta prylen med två termostater. (Tiduret får gömmas på annat ställe)
Finns inte som dubbeltermostat vad jag vet , det är då 2 st oberoende av varandra termostater, bara elektroniska finns enligt sökning. så det blir 2 st , placera en i stora rummet och den andra i anslutning till tiduret. Det med nattsänkning är av otyg, kostar massor av energi för att få upp tempen tidigt på morgonen, ska gå igång ca 2 tim för du stiger upp om huset är av normalstorlek.V vedbodgubben skrev:
Klicka här för att svara
