Hej!

Vi håller på att helrenovera ett hus, har en bebis på väg och sambon blev just av med jobbet pga corona så ekonomin är inte på topp.. Håller på och letar vvs:are som ska sätta in en ackumulatortank, cirkulationspump samt laddomat (nya maskiner), som ska kopplas till en vattenmantlad kamin. Utöver detta vill vi få flyttat en hydrofor + pump (redan befintliga), samt att de gamla vattenrören i huset ses över (har frusit på något ställe innan vi köpte huset).

Vad är ett rimligt prisspann för detta nu när vi får in offerter? Dvs för själva jobbet och inkl. nya maskiner (ack.tank, cirk.pump och laddomat) och eventuella kopplingar/rör som kan behöva bytas ut. Vi har ingen erfarenhet av detta sen tidigare, och har inte råd att bli blåsta på pengar just nu, samtidigt som vi behöver komma vidare i bygget.

Tack!!
 
Nu är jag absolut inte någon expert men värnar om mina medmänniskor... Undra om ni inte ska sätta in något jävligt billigt (luft luft även om det inte är det ni tänkte från början. Men en lön och renovering plus bäbis på väg...

Nog hade jag snålat som fan på flotta lösningar och tagit billigt men som funkar lysande... Sen kanske ha denna anläggning i åtanke så ni inte bygger bort möjligheten att få den lösningen ni vill ha när ekonomin är mer på fötter.

Tex när jag byggde garage så la jag ner vattenslang för golvvärme när jag ändå gjöt platta även om jag även la ned elslinga bredvid och tänkte inte använda vattenburen värme just då när jag hade direkt el i huset. Men nu har jag vattenburen värme i hus och garage och vattenslangen i garaget var väldigt värdefullt. Billigt när man ändå var där och förberedde för gjutning
 
  • Gilla
Bingbong
  • Laddar…
U Underline skrev:
Nu är jag absolut inte någon expert men värnar om mina medmänniskor... Undra om ni inte ska sätta in något jävligt billigt (luft luft även om det inte är det ni tänkte från början. Men en lön och renovering plus bäbis på väg...

Nog hade jag snålat som fan på flotta lösningar och tagit billigt men som funkar lysande... Sen kanske ha denna anläggning i åtanke så ni inte bygger bort möjligheten att få den lösningen ni vill ha när ekonomin är mer på fötter.

Tex när jag byggde garage så la jag ner vattenslang för golvvärme när jag ändå gjöt platta även om jag även la ned elslinga bredvid och tänkte inte använda vattenburen värme just då när jag hade direkt el i huset. Men nu har jag vattenburen värme i hus och garage och vattenslangen i garaget var väldigt värdefullt. Billigt när man ändå var där och förberedde för gjutning
Tack för omtänksamt svar! Vi hade en kille över imorse, och det var den första VVS:aren som fakiskt sa samma sak som dig. Han tyckte vi skulle skita i hela det avancerade systemet med ack.tank etc. och sätta in en bra med billig varmvattenberedare + luftluft istället. Precis som du tyckte han också vi kunde underlätta för vattenburen värme nån gång i framtiden när vi blir gamla och rika... Tidigare folk som har varit där och kollat har inte velat komma med egna förslag, utan bara sagt åt oss att höra av oss när vi har köpt in allt/gjort förarbetet och vill få hela paketet installerat... Problemet nu är därför att vi köpt och fått vattenmantlade kaminen installerad (utan vatten, men inkopplad till skorstenen). Både skorstensgubbarna och killen som var där idag sa å ena sidan att vi kunde elda i den utan vatten inkopplat, å andra sidan står det i monteringsanvisningen att man absolut inte ska elda i den utan att ha vatten tillkopplat… Suck.
 
Känns som man vandaliserar kaminens vatten del om men eldar i den utan vatten inkopplat. Jag hade inte gjort det om jag vore du...

Jag skulle säga att fråga om du kan få återställa vattenmantlade och sätt in en vanlig "torr" kamin?? Hur mycket kostar det??

Eller om man tänker såhär??


Vad har du för effekt i din kamin på vattensidan?? Är det en liten 2-3kw så kan det ju vara så att du har en sån tur att om du sätter in typ 5st begagnade element direkt kopplat och bara en cirk pump på knapp?? Man lär sig ju hur mycket man får elda så man inte kokar systemet. Viktigaste är ju att inte sabba nåt tänker jag. Du får ju inte full effekt då behöver man ju laddomat men då du kan använda den iallafall.

Jag vet inte hur mycket varje kw orsakar och hur mycket element man behöver för att hålla kamin "nöjd" så fråga experter och lita inte fullt ut på mig men vill spruta lite idéer.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.