Hej!

Är det någon som vet hur man lossar en sådan här termostat (se bild)? Behöver "jogga" stiftet men hittar inget sätt att enkelt lossa den, och vill inte ta i för mycket utan att veta att det är rätt sätt (vill inte riskera att få vatten på hela golvet...).

/Jonas
 
  • Radiator termostat fastsatt på rör med synliga justeringsmekanismer och temperaturinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Lossa pinnskruven med en insexnyckel, sen kan du ta av termostaten.
 
  • Gilla
jonas_p
  • Laddar…
Du har iallafall en skruv på din :D, frågar jag också här. Hur får man bort en sådan här? Finns ingen skruv att skriva ut.
 
  • Termostatventil på en radiator utan synlig skruv mot en träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa den blanka stora muttern så får du den i handen
 
J jonaserik skrev:
Lossa den blanka stora muttern så får du den i handen
Ingen risk att hela ventilen och allt följer med då? Måste man slå av vattnet?
 
Ingen risk, termostaten har ingen förbindelse till vattnet.
 
Varför ta bort den ?
 
Kanske dags för nya efter >15 år som brukar anges som livslängd!?
 
  • Gilla
Cyberhamster
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför ta bort den ?
Om du frågade mig så var det för att stiftet fastnat på alla element i källaren, och det var lite kallt. Så ville testa att massera den manuellt. Fungerade på alla så nu ska vi se om det blir varmare i källaren.
 
C Cyberhamster skrev:
Om du frågade mig så var det för att stiftet fastnat på alla element i källaren, och det var lite kallt. Så ville testa att massera den manuellt. Fungerade på alla så nu ska vi se om det blir varmare i källaren.
Jag har även bergvärme så vill att alla element är helt öppna för att kunna ställa in kurvan och det korrekt.
 
C Cyberhamster skrev:
stiftet fastnat på alla element i källaren,
Klassiskt fel med piggen , bra du fick ordning på det;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.