Helt plötsligt levererar inte varmvattenberedaren lika mycket varmvatten som förut. Den är på 100 l men varmvattnet tar ofta slut efter en normaldusch (6-7 min). Temperaturen är ställd på 60 grader. Knepigt, tycker jag. Är det inte 60 grader i hela behållaren?
Värmesystemets rör och ventiler nära en varmvattenberedare, inställd temperatur osäker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prova med att vrida på ratten med plus och minus på när du tappar , det är en termostat och den kan ha kärvat till sig, går att knacka med hammaren lite kraftigt på röret till höger om ratten , det håller, det kan även vara att det rör som sitter invändigt och går upp i topp för att hämta VV har gått av, då blir det bara en skvätt VV . Det går att kolla men då måste VVB tömmas och allt under tas bort och se/känna med en metallkrok om röret är av, lite knepigt om man inte kan något om rör.

Hej! Tack för kompetent svar. Har försökt vrida på +-ratten och knackat på rör men tyvärr vv tar slut efter ca 6-7 min. En fråga till från amatör: borde inte termostaten ge jämn temp om den kärvat fast och inte varmt i 6-7 minuter för att sedan ge kallt vatten?

El-patronen ger alltid en viss effekt, du har en Nibe och den patronen är endast en slinga på, kan kopplas 230V 1500W eller 400V 3000W, och värmer i botten av tanken, med 60 C i botten så är det nog säkert ca 80 C i toppen, termostaten känner bara tempen i botten, hur är det klickar den när du vrider upp till 80 C, prova först med 80 C . Du kan nu prova med att hålla handen på röret som är närmast VVB, direkt före blandningsventilen märkt med rött under VVB, när du spolar VV så ska du inte kunna hålla i utan att bränna dig och det ska vara under längre tid. Då först så går det att få en uppfattning av vad som är fel

Om elpatronen ger 3 kW vid 400 V så ger den 1 kW med 230 V. Tar betydligt längre tid att värma upp vattnet då.

J Josth skrev:
Om elpatronen ger 3 kW vid 400 V så ger den 1 kW med 230 V. Tar betydligt längre tid att värma upp vattnet då.
Har inte så stor betydelse avgiven effekt 1 eller 1,5 vid 230 V , det är totalen av VV i tanken som det gäller för TS och utgående temp

Hej igen! Tack för jättebra råd. Termostaten klickar när jag höjer temp. Har alltid haft de på 60 grader. Har spolat en längre tid och röret från vvb är bara ljummet efter en tid. Gick även att hålla handen på det i början sv spolningen. Är det så att om röret är av hämtas vatten från botten där kallvatten kommer in och inte från toppen där det är ca 80 grader som du skriver? Verkar således som att det är ngt med röret. Kan en fackman byta på plats (när man tömt vvb), eller är det smartast att montera ner vvb och lämna för reparation eller ska jag köpa ny vvb eftersom den är mer än tio år gammal? Vad kostar det att byta rör?

Strax ovanför blandningsventilen så kommer ett rör med röd markering om du håller i det, som till att börja med så blir det hett och sedan svalnar till varmt/ljummet så är det något med röret i tanken och det är svetsat och går inte att repa, bara en ny VVB gäller för att få bra med VV

• Gilla
Bengtis
  • Laddar…
Ok, inget mer att göra således. Stort tack för din tid och dina råd.(y)

Jag har inte sett något sådant, men inte fel om det går att byta, kanske någon har tänkt till, med vetskap om att ett PEX-rör går sönder p.g.a. värmen, PEX brukar klara ca 80-90 C men inte hur länge som helst, plast ändrar struktur i materielalet och blir sprött, bara hoppas det finns för TS

• Gilla
bjarne_83
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.