Hej!
Hur luftar jag av bifogad pump till vår golvvärme? Skymtar två ”luftningsventiler” likt de som finns på element till höger i bild (en vid blå slinga, en vid röd). Kan man bara lufta genom att öppna upp den?
Hälsningar
Fredrik.
Hur luftar jag av bifogad pump till vår golvvärme? Skymtar två ”luftningsventiler” likt de som finns på element till höger i bild (en vid blå slinga, en vid röd). Kan man bara lufta genom att öppna upp den?
Hälsningar
Fredrik.
Om du har hittat luftningsventilerna så är det bara till att sätta fart på CP så luften kan tryckas fram genom slingan, och sedan hålla under en skål eller mugg och börja öppna ventilen försiktigt.fremo1977 skrev:
Vad menar du med "in och utledning"? Har du 1 eller 2 slingor? Har du två slingor måste du lufta bägge för sig.fremo1977 skrev:
Jag förutsätter att avluftningen är monterad på lämplig plats på slingan.
Längst ut på fördelningsrören tycker jag mig se luftningsnipplarna du syftar till på bilden du lagt till. En på returen och en på tilloppet.
Cirkulationspumpen bör vara avstängd när du luftar.
Cirkulationspumpen bör vara avstängd när du luftar.
Jag förstår inte vad du ser som problematiskt. Luftningsnipplarna sitter helt korrekt i systemets högpunkt.
Kanske använder fel termer, men menar att det finns två vita ventiler som ser ut som luftningsventiler och undrar egentligen om det är något man ska tänka på där. En sitter på en blå krets och en på en röd.tompax skrev:
Ja det är ju helt riktigt. Jag tänker snarare på slingan som ligger i golvet. Inte alla slingor ligger helt horisontellt. Vissa viks upp ovan bjälklag vid u-svängarna, vissa viks ner vid varje u-sväng, som i följande exempel:D jonas_t skrev:
Då räcker det inte att bara lufta, utan behöver också ha cirkulation i vattnet för att luften skall följa med. Det är åtminstone vad min rörmokare har berättat. Och det låter logiskt. Men jag är ingen expert på området.
Svårt att få ut luft ur GV, på bild finns en röd och en blå ventil stäng av pumpen,stäng ventilerna, på undersidan av fördelarna sitter som lock och anslutning , någon form av avtängare/ventil finns för dessa. På den ena kopplar du en slang från en vattenkran och den andra en slang till avloppet, sen bara öppna båda och spola på, då åker all luft som finns ut, bara se så att är bara vatten i den slang som går till avloppet. Länga slingor kanske, då kan det ta ett tag..
Klicka här för att svara