2 690 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
1,5v med oinredd övervåning - tillverkare säljer elradiator?
Varför vill du ha en fördelare till övervåningen?
Nej, exakt. Det är just det som är problemet. Då får man istället ha enormt överdimensionerade raddar, fläktkonvektorer eller en högre framledningstemperatur och shunta till golvvärmen nere. Ingen av dessa lösningar är bra. Troligen är det därför man försöker sälja in elradiatorer.K kest skrev:
Jag skulle aldrig acceptera 16-17 grader innetemp.
Sköljer man ur slingorna väl från början så ska inte luft vara några problem. Det är för hög hastighet i slingorna för att luft ska vilja fastna där.tommib skrev:
Har själv kört så i 5 år utan problem. Med inrådan av min VVSare. Dock har jag en automatisk avluftare på fördelaren på nedre plan.
Vi har vattenburna radiatorer standard i vårt eksjö-bygge på övervåning. Tillval vattenburen golvvärme uppe kosta 50k men vi tog inte detta. La istället till elburen golvvärme i badrum uppe för mysfaktor under fötterna på vintern men vattenburen radiator finns kvar för själva uppvärmningen av badrummet så räknar med låg effekt på golvvärmen. vattenburen golvvärme på éntreplan. NIBE F730 som hjärta.K kakis81 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 311 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 311 inlägg
Denna vinter har ju varit extremt mild så min övervåning som ej har ngn uppvärmning ännu har haft som kallast ca 15-16 gr.
En helt ok temp för sovrum
Har golvvärme på nedervåningen + LLVP i trappen till ö-våningen , den värmer upp det delvis oinredda ö-våningen .
Har även förberett med rör i mellanbjälklaget till vattenradiatorer , tror tillskottet av energi som behövs till övervåningen blir mycket låg , den dan övervåningen nu blir klar då.
En helt ok temp för sovrum
Har golvvärme på nedervåningen + LLVP i trappen till ö-våningen , den värmer upp det delvis oinredda ö-våningen .
Har även förberett med rör i mellanbjälklaget till vattenradiatorer , tror tillskottet av energi som behövs till övervåningen blir mycket låg , den dan övervåningen nu blir klar då.
Klicka här för att svara