Jag är själv rörmokare och kyltekniker MEN behöver någon/några att bolla med.

Ganska enkel fråga kan man tycka men inte alltid självklar och med olika svar beroende på vem man frågar.


När man har en VVB ( Ex. Nibe 1-3kW 160l ) i serie med sin panna (Komplett Luft/Vatten System) så gör ju det "billiga" systemet den stora uppvärmningen varpå det spetsas i VVB.


Min fråga är.


Vad rekommenderar Ni för temperaturer (gällande varmvatten) i pannan respektive i VVB.

Start och stopptemp i panna samt hur mycket den skall spetsa i VVB.

Vissa säger EX. att VVB skall spetsa dom sista 5 graderna och vissa säger att VVB inte skall stå över pannans vv temp mm mm....

Min andra fråga .

Är det bättre att ta bort VVB (driftskostnader) under förutsättning att man har kraften i pannan.
Alltså låta pannan ( Luft/vatten systemet ) arbeta mer / hårdare.


Är det nån fördel med att byta plattvärmeväxlaren i pannan till en som är något överdimensionerad ? :/
TROR Ni förstår min tanke med frågan i helhet och ni får gärna komma med tips med inställningar eller hur man får det i drift mest kostnadseffektiva varmvattnet. ;)


Allt handlar om DRIFTKOSTNAD och INTE i detta läge i förhållande till installationskostnad....

Tack och ser med spänning fram emot era funderingar.
 
Hur är det kopplat? Har du dubbla blandningsventiler?

Det går ju att göra på många sätt.
 
MrMiniDude MrMiniDude skrev:
Jag är själv rörmokare och kyltekniker MEN behöver någon/några att bolla med.

Ganska enkel fråga kan man tycka men inte alltid självklar och med olika svar beroende på vem man frågar.


När man har en VVB ( Ex. Nibe 1-3kW 160l ) i serie med sin panna (Komplett Luft/Vatten System) så gör ju det "billiga" systemet den stora uppvärmningen varpå det spetsas i VVB.


Min fråga är.


Vad rekommenderar Ni för temperaturer (gällande varmvatten) i pannan respektive i VVB.

Start och stopptemp i panna samt hur mycket den skall spetsa i VVB.

Vissa säger EX. att VVB skall spetsa dom sista 5 graderna och vissa säger att VVB inte skall stå över pannans vv temp mm mm....

Min andra fråga .

Är det bättre att ta bort VVB (driftskostnader) under förutsättning att man har kraften i pannan.
Alltså låta pannan ( Luft/vatten systemet ) arbeta mer / hårdare.


Är det nån fördel med att byta plattvärmeväxlaren i pannan till en som är något överdimensionerad ? :/
TROR Ni förstår min tanke med frågan i helhet och ni får gärna komma med tips med inställningar eller hur man får det i drift mest kostnadseffektiva varmvattnet. ;)


Allt handlar om DRIFTKOSTNAD och INTE i detta läge i förhållande till installationskostnad....

Tack och ser med spänning fram emot era funderingar.
Du kan inte vara rörmokare om du inte vet svaret på dessa frågor ;)

Om du byter bvc till en större, hur mkt sjunker kondenseringen ? Svaret är, knappt nånting alls , för Nibe,IVT osv har såpass bra dimensionerat kondensorn såpass bra.

Det billigaste i drift är att tabort VVB, men jag skulle inte göra det, bättre att sänka VV temp lite på VP, eller om man kör mot en tank, låt VP flyta mot den och höj sedan tempen till 65 grader i VVB.
 
C Calore skrev:
Du kan inte vara rörmokare om du inte vet svaret på dessa frågor ;)

Om du byter bvc till en större, hur mkt sjunker kondenseringen ? Svaret är, knappt nånting alls , för Nibe,IVT osv har såpass bra dimensionerat kondensorn såpass bra.

Det billigaste i drift är att tabort VVB, men jag skulle inte göra det, bättre att sänka VV temp lite på VP, eller om man kör mot en tank, låt VP flyta mot den och höj sedan tempen till 65 grader i VVB.
HEJ!

Det handlade INTE om jag visste eller inte. Utan jag ville bolla ERA tankar och erfarenheter då man hör så olika emellanåt.
Men tack för ändå....
 
D Daniel 109 skrev:
Hur är det kopplat? Har du dubbla blandningsventiler?

Det går ju att göra på många sätt.
Sitter en idag efter VVB men jag kan stänga bort både panna & vvb med ventiler och välja vilken man vill använda .

Jag vet ju hur man tänker och resonerar i branchen men det är alltid kul att höra era tankar och idéer då det inte kan bli sämre..

Dela våra erfarenheter helt enkelt. ;)
 
  • Gilla
Olssolar
  • Laddar…
Förvärm i VP/tank oavsett vad du får i förvärmning och spetsa med EL i VVB , lämpligt att ställla termostaten på ca 65 C med förvärmning, då startar inte VVB före allt annat som du har med högre temp. Det är KV från 6 C till ca 40 C som det kostar.
 
  • Gilla
MrMiniDude
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.