2 603 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Extra elpatron till värmegolv under sommaren
Hej
Har en Nibe bergvärme pump kopplat till värmegolv och element för vintern, och vill att det snart ska kopplas in 3 nya slingor för golvvärme i tvättstuga, bastu mm. Nån har föreslagit till mig att jag skulle kunna ha en fördelare med inbyggd elpatron så att dessa golv kan vara varma under sommaren när bergvärmepumpen sköta bara varmvatten och inte uppvärmning.
Vad finns det för fallgropar med ett sådant förslag? Kan ni föreslå en lösning? Hur skulle det funkar? - att vattnet cirkulerar bara i slingorna (så att man inte försöka värme upp vattnet i hela husets element och värmegolv)?
Tack för hjälpen
Chris
Har en Nibe bergvärme pump kopplat till värmegolv och element för vintern, och vill att det snart ska kopplas in 3 nya slingor för golvvärme i tvättstuga, bastu mm. Nån har föreslagit till mig att jag skulle kunna ha en fördelare med inbyggd elpatron så att dessa golv kan vara varma under sommaren när bergvärmepumpen sköta bara varmvatten och inte uppvärmning.
Vad finns det för fallgropar med ett sådant förslag? Kan ni föreslå en lösning? Hur skulle det funkar? - att vattnet cirkulerar bara i slingorna (så att man inte försöka värme upp vattnet i hela husets element och värmegolv)?
Tack för hjälpen
Chris
Golvvärmeshunt med elpush, tex https://www.uponor.se/-/media/count...ufh/bld_ufh_5039_112008-push_12_elpush_12.pdf
Tack @Demmpa och @Peter2400 för svaren. Uppnor shunten ser intressant ut - finns det liknande med flera slingor?
Ja - det är en bra fråga varför kör med el? Jag har utgått ifrån att det är bättre att inte köra värmeväxlare för värme under sommaren bara för att värme ett rum och ha resten av värmesystemet avstängt. Men det kanske inte stämma? Hur effektivt/slösaktigt är det att köra bergvärme för värme (och inte bara varmvatten) om det är bara ett litet område som värms?
Mvh
Chris
Ja - det är en bra fråga varför kör med el? Jag har utgått ifrån att det är bättre att inte köra värmeväxlare för värme under sommaren bara för att värme ett rum och ha resten av värmesystemet avstängt. Men det kanske inte stämma? Hur effektivt/slösaktigt är det att köra bergvärme för värme (och inte bara varmvatten) om det är bara ett litet område som värms?
Mvh
Chris
Jag satte in 3st vattenburna slingor i 1 badrum och 2 hallar och har värmepump.
Men upptäckte att pumpen ger ingen värme till slingorna sommartid med kalla+(blöta efter dusch) golv som följd.
Fick sätta in elpatron i shunten och stänger av slingorna separat på vårkanten och då fick jag värme på golven.
Så med facit i hand hade jag nog satt in slingorna med el istället för vatten i dessa.
Visst det blir en högre kostnad med el men kostnaden för patronen+arbete gick på 6000-7000kr och då ska man värma många tim innan man tjänar igen den kostnaden.
Men upptäckte att pumpen ger ingen värme till slingorna sommartid med kalla+(blöta efter dusch) golv som följd.
Fick sätta in elpatron i shunten och stänger av slingorna separat på vårkanten och då fick jag värme på golven.
Så med facit i hand hade jag nog satt in slingorna med el istället för vatten i dessa.
Visst det blir en högre kostnad med el men kostnaden för patronen+arbete gick på 6000-7000kr och då ska man värma många tim innan man tjänar igen den kostnaden.
Då får jag stänga på elementen separat och troligtvis ändra inställningarna på pumpen med ev. problem med höga tempar på returen tillbaks till pumpen.
Här kommer kruxet med att inte ha några termostater på elementen som många förespråkar att man inte ska ha när man har värmepump.
Nämligen att man vill ha värmen på till vissa bitar fastän det är tillräckligt varmt i bostaden överlag.
Med vissa (kanske alla?) golvvärmeshuntar som har elpush, där stängs inkommande vattenflöde av när elpatronen går in och värmer å öppnar inte igen förrän radiatorkretsens vattenflöde är varmare än vad som behövs till golvvärmen (förutom vid ”korta” stunder när systemet kontrollerar temperaturen i radiatorkretsen.
Nämligen att man vill ha värmen på till vissa bitar fastän det är tillräckligt varmt i bostaden överlag.
Med vissa (kanske alla?) golvvärmeshuntar som har elpush, där stängs inkommande vattenflöde av när elpatronen går in och värmer å öppnar inte igen förrän radiatorkretsens vattenflöde är varmare än vad som behövs till golvvärmen (förutom vid ”korta” stunder när systemet kontrollerar temperaturen i radiatorkretsen.
Klicka här för att svara