Värme allmänt
Morn: Hej Min första fråga här. Vi har ett gammalt litet 2 vån timmerhus utan nätel, enbart solel, elverk. Uppvärming idag består av kaminer och nu vill vi gå ett steg längre. Vi tänker oss en vattenmantlad kökspanna och ca 5 element, 3 uppe och 2 nere och en 500l acktank. Systemet måste glykolfyllas då det står kallt delar av året. Finns det någon bra litteratur för detta? Rör- för
Smålänningenmattias: Köpte hus för ett år sedan. Har nu installerat kasett i den öppna spisen. En Jötul. Det går bra att elda i den så länge dörren står på glänt. Men så fort jag stänger dörren går det ej. Premiär eldat ikväll för skoj skull. 13 grader ute. Jag har även installerat 7 Freshventiler i olika rum. Uppvärmningen är fjärrvärme så draget i skorstenen är ju inte va det ha varit. Så
Dortmunder DAB: [citat] Värmesystemet i huset borde vara gjort för hög framledningstemp och då funkar en bergvärmepump lite sämre, se till att skaffa en krallig pump (12-16kW Nibe?) med ordentligt djupt borrhål (200+meter) och som kan ge relativt hög framledningstemp. Läste om en som hade flera acktankar och kopplade in en luftvattenvärmepump på en av dem och slapp elda vid mildare väder men det
straffarbete: Ok, vi brukar inte direkt hårdelda den kaminen så jag kör nog på att montera som den är, sen om den känns varm i vinter så rundar jag av den lite
useless: Ska värmepumpen värma både tappvattnet och värmesystemet så behöver du någon form av tank med inbyggd beredare eller slingor för värmning. Lämpligtvis kopplar man värmepumpen och pelletspannan parallellt mot tanken så att värmepumpen går när man inte eldar.
hallon02: Jag skulle också gärna veta; särskilt eftersom vi ska ha den i ett sovrum. Puffar därför på inlägget.
_Fred: [citat] Det är sant och som med det mesta vid "nyckelfärdigt" så är avstegen från standard kostsamma, ofta med kommentaren - det påverkar konstruktionen...
beerfueled: Sent omsider kommer här några bilder på prylarna. Mycket tacksam om någon har en gissning på tillverkare eller annat sätt att googla efter manual. [bild] [bild] [bild]
Töshändig: [citat] Tack...ja de har försökt allt då den varit lite svårstartad oxå
NoOne2k: Jag förordar med kärnborr, runda snygga hål och inga problem med armeringsjärn eller liknande, bara se till att man undviker golvvärmerören om man har det i plattan. Jag borrade själv hål för VA i garageplattan, dock endast 110mm. Ett hål hos mig och ett hos grannen, var färdigt på under en timme och inte speciellt ansträngande. Nu hade jag borret och behövde bara hyra maskinen,
sixten88: Nej, det är ett tvårörssystem. Förstår inte heller funktionen med trevägaren. Men det är en gammal lägenhet och kan ha blivit ombyggt till tvårörs.
GoC: Du skruvar loss kröken som kommer ut ur väggen Monterar en muff https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/stalror-och-delar/aducerade-rordelar/rordelar-svarta/1311638/ Och skruvar tillbaka kröken i muffen. Muffen borde fixa så att rören kommer tillräckligt långt ut från väggen.
Daniel 109: Hur ska du fylla systemet om du inte har någon koppling till tappvattnet? Den ventilen ska dock ha en backventil.
mattoys: [citat] Det är troligt att man har läckage vid ett lägre tryck innan man få sprängningen. Har dessutom en tegelvägg som skydd emellan.:cool:
f94-mbe: Hej, har fått förslag på golvvärmesystem från Uponor. Nytt hus med gjuten platta 173 kvm (160 kvm boyta). Vore det inte listigare med 2 golvvärmefördelare? Tycker det ser lite tjockt ut med matarrör mitt i huset - blir det inte väldigt varmt där då?
Gunish: Tack för svar! Ska det vara vanligt pannkitt!? Jag har läst en hel del om att pannkitt är oflexibelt vid värmerörelser och kan torka och spricka. Men det kanske inte gör så mycket om det som du säger inte måste vara helt tätt.
Carlbb: [citat] Ska kolla! Jag bor söderut i Småland, i låglandet. + att det skall in en kamin centralt i bostaden också, + att jag har en daikin luft/luft, som jag ska ha i sovrummet för kylning på sommaren
Mikael_L: [citat] Exakt så. PT-givaren står typiskt för max 0,1% av mätfelet. Flödesgivaren 1-10%, eller något sådant. Felmontage (eller ogynnsamt montage) kan nog ge allt ifrån delar av % till tiotals procent.
KristerLo: Hej. Jag skall koppla in golvvärmen (12mm slang) Är det någon som vet om jag kan använda vanliga klämkopplingar mellan slang och rör? [bild] [bild]
useless: [citat] Tanken med mitt förslag var en elpush istället för värmekabeln. Jag tror tyvärr att det är omöjligt att få igenom en kabel genom röret och alla dess 180-gradersböjar. Även om du skulle lyckas få in en dragtråd så kommer det att ta stopp.
Andreas Ludde Lundell: Hej allihopa, Mitt projekt börjar bli klart för installation av värme och vatten och är lite kluven i mitt tänkande just nu. Allt är klart med rördragning (uponor rör i rör) så är bara inkoppling av vatten i 1 st badrum och kök, 5 st element och 1 st ny värmepanna som skall göras i nybryggt garage med lägenhet. Har fått en fastprisoffert på ca 135 000:- inkl en bosch compress
Edin93: Hej, Kort fråga. Är det möjligt att glasa in en balkong och med hjälp av isolering få till ungefär samma rumstemp som inomhus, dvs omvandla balkongen till ett rum i princip?
GargamelSE: [citat] Jag har en AC med 18000 BTU och en med 8000 BTU, den med 8 kyler mycket bättre tycker jag.
Gimner: kanske ska tillägga att jag ska gjuta på fredag så därför jag behöver komma igång med det trotts att jag inte fått läggningsritningen
Fredrichc: [citat] Tack för tips, men som jag skrev så är det inget alternativ att behålla kanalerna. Men jag frågade ju förstås vad ni hade gjort och inte vad jag ska göra ;)
Maxizor: [citat] Jepp, Lin har jag börjat bli kompis med