Har två kalla radiatorer i huset (bergvärme), båda radiatorerna sitter på kretsen men är inte seriekopplade utan "parallellkopplade" om man kan säga så. Övriga radiatorer funkar men ej dessa. Det ena elementet har ingen termostat alls monterad. Hur kan man felsöka eller försöka åtgärda det?

Radiator utan termostat monterad, synliga rörförbindelser mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det andra har en termostat och stiftet är helt gjutet. Här kan jag skruva loss packboxen och kolla antar jag? Men vad gör jag om en ny packbox inte hjälper osv?

Radiatoranslutning utan monterad termostat och synligt ventilstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

Ingen kommentar? :)

janwide
Har du avluftat elementen? Det ser ut som att de sitter lågt. Då kan avluftningen sitta på något av anslutningsrören. Annars sitter de på elementen.

Japp, det är luftat flertal ggr, kommer bara vatten...

Har du stängt av cirkulationspumpen när du luftar?

janwide
Går stiftet i packboxen inte att röra?

janwide janwide skrev:
Går stiftet i packboxen inte att röra?
Nej, har försökt både försiktigt om med kraft att trycka/slå in det. Det sitter som sten.

janwide
B blacksabbath skrev:
Nej, har försökt både försiktigt om med kraft att trycka/slå in det. Det sitter som sten.
Jag gissar att det inte ska inåt. Du ska nog försöka dra ut det försiktigt.

plåtrickard plåtrickard skrev:
Har du stängt av cirkulationspumpen när du luftar?
Japp

H
Hos oss fick jag knacka på sidan och dra ut stiftet.
Då termostaterna stått stängda på sen vintern och under sommaren.
När jag skulle ha värme på vintern igen så satt dom fast i stängt läge.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Stiftet ska nog som sagt inte in, utan ut. Försök att få tag i det och dra lite försiktigt utan att göra märken i det.

Stiftet ska fjädra ut automatiskt, om man drar i stiftet så finns det risk att det lossnar på insidan.
Man kan prova att trycka stiftet inåt med hjälp av polygrip, alltså stiftet&ventilhuset i polygripens gap.
Knacka ganska lätt men distinkt med en hammare på baksidan av ventilhuset, kan med fördel göras när alla andra termostater är stängda samt cirkulationspumpen på högsta fart, för då blir det mer tryck på ventilkäglan så att den lossnar lättare.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Dra inte med tång . då kan det bli grader på pinnen och inte fungera bra, ett mejselskaft och knacka som en hackspett på pinnen brukar hjälpa och kanske knacka på sidan av ventilen med en hammare. Det tål lite grövre våld utan att skadas

Demmpa Demmpa skrev:
Stiftet ska fjädra ut automatiskt, om man drar i stiftet så finns det risk att det lossnar på insidan.
Jo självklart, men högst troligt har stiftet fastnat inne under en hel sommar med stängd ventil.
Man ska inte ta i som om man vore ankare i landslaget i dragkamp, utan känna lite försiktigt med en liten tång, gärna med något mellan käftarna och stiftet så att man inte gör märken.

Redigerat:
H
J jonaserik skrev:
Dra inte med tång . då kan det bli grader på pinnen och inte fungera bra, ett mejselskaft och knacka som en hackspett på pinnen brukar hjälpa och kanske knacka på sidan av ventilen med en hammare. Det tål lite grövre våld utan att skadas
Om den redan är helt inne så gör inga grader så mycket då den förhoppningsvis ska ut.
Men knacka på sidan och bakom brukar hjälpa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.