Har två kalla radiatorer i huset (bergvärme), båda radiatorerna sitter på kretsen men är inte seriekopplade utan "parallellkopplade" om man kan säga så. Övriga radiatorer funkar men ej dessa. Det ena elementet har ingen termostat alls monterad. Hur kan man felsöka eller försöka åtgärda det?
Det andra har en termostat och stiftet är helt gjutet. Här kan jag skruva loss packboxen och kolla antar jag? Men vad gör jag om en ny packbox inte hjälper osv?
Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det andra har en termostat och stiftet är helt gjutet. Här kan jag skruva loss packboxen och kolla antar jag? Men vad gör jag om en ny packbox inte hjälper osv?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Ingen kommentar? 
Japp, det är luftat flertal ggr, kommer bara vatten...
Besserwisser
· östergötland
· 2 262 inlägg
Har du stängt av cirkulationspumpen när du luftar?
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 296 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 296 inlägg
Hos oss fick jag knacka på sidan och dra ut stiftet.
Då termostaterna stått stängda på sen vintern och under sommaren.
När jag skulle ha värme på vintern igen så satt dom fast i stängt läge.
Då termostaterna stått stängda på sen vintern och under sommaren.
När jag skulle ha värme på vintern igen så satt dom fast i stängt läge.
Stiftet ska nog som sagt inte in, utan ut. Försök att få tag i det och dra lite försiktigt utan att göra märken i det.
Stiftet ska fjädra ut automatiskt, om man drar i stiftet så finns det risk att det lossnar på insidan.
Man kan prova att trycka stiftet inåt med hjälp av polygrip, alltså stiftet&ventilhuset i polygripens gap.
Knacka ganska lätt men distinkt med en hammare på baksidan av ventilhuset, kan med fördel göras när alla andra termostater är stängda samt cirkulationspumpen på högsta fart, för då blir det mer tryck på ventilkäglan så att den lossnar lättare.
Man kan prova att trycka stiftet inåt med hjälp av polygrip, alltså stiftet&ventilhuset i polygripens gap.
Knacka ganska lätt men distinkt med en hammare på baksidan av ventilhuset, kan med fördel göras när alla andra termostater är stängda samt cirkulationspumpen på högsta fart, för då blir det mer tryck på ventilkäglan så att den lossnar lättare.
Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Dra inte med tång . då kan det bli grader på pinnen och inte fungera bra, ett mejselskaft och knacka som en hackspett på pinnen brukar hjälpa och kanske knacka på sidan av ventilen med en hammare. Det tål lite grövre våld utan att skadas
Jo självklart, men högst troligt har stiftet fastnat inne under en hel sommar med stängd ventil.Demmpa skrev:
Man ska inte ta i som om man vore ankare i landslaget i dragkamp, utan känna lite försiktigt med en liten tång, gärna med något mellan käftarna och stiftet så att man inte gör märken.
Redigerat:
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 296 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 296 inlägg
Om den redan är helt inne så gör inga grader så mycket då den förhoppningsvis ska ut.J jonaserik skrev:
Men knacka på sidan och bakom brukar hjälpa