Byggahus.se

Två kalla radiatorer

1. B
    Medlem Nivå 2
    Ok, ska testa lite mer enträget på stiftet. Vad säger ni om radiator nr 2 utan termostat? Det är kallt...

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Hur går rören till elementet utan ventiler?
    Går rören upp över en dörröppning? Då kan det vara luftfickor i rören vid högpunkt.

3. J
    Medlem · Nivå 16
    Är pinnen ute eller inne , lös ,går det att trycka på den. kanske lite mer luftning, maxfart på pumpen några dygn kan knuffa ev luft i rören.

4. I
    Medlem · Nivå 9
    Ni som ger rådet att folk ska dra i stiftet med tång för att få igång radiatorn, kan ni sluta med det ?

Risken att folk drar ut stiftet hela vägen och pajjar packboxen är ju typ 75%. :D

I all välmening.

5. H
    Medlem · Nivå 6
    Knacka på ventilen. Släpper av vibrationerna.

Dem som anser att man ska dra i stiftet är bagare eller någonting liknande

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 2
    Bra fråga, det känns som en riktig amatöranslutning. Till/från går från värmepump upp en halvmeter till källartaket (gäller för hela "kretsen") i detta fall går det endast nedåt ca 1,5m från taket till elementet i slutet.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Jag lovar att jag inte ska dra i stiftet, det har nog aldrig suttit någon termostat/vred på eftersom det är en bergvärmekrets så egentligen tvivlar jag på att det är fast i stängt läge... Men jag ska knacka lite försiktigt i olika lägen, det kanske lossnar något annat :)

Men sedan undrar jag om det finns någon vits med att jag skruvar loss packboxen och kikar, kan jag göra det medans cirkulationspumpen är igång, finns risk för läckage oavsett?

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    När du trycker på stiftet, trycker du då bara med finger direkt på eller har du något mellan?
    Även om man har något hårt mellan så kan det vara ”trögt” att trycka in stiftet.

Logga in för att se filmer.