Halloj! Nu när vintern närmar sig med stormsteg så börjar jag intressera mig för det här med att justera in flödet i radiatorerna och eventuellt kunna sänka framledningstemperaturen.
Jag kompletterade källaren med 4 st radiatorer då de rummen antingen saknade radiator eller hade en dimensionerad för gamla oljepannan. Nu sitter det en luft/vatten värmepump från daikin sen ca 10 år tillbaka. så det var högtid att komplettera med lite mer radiatorer.
För just nu har jag ju ca 20 grader både i källaren samt övervåningen med en framledning på ca 30-32grader när det inte är mer än absolut max nollgradigt på kvällarna. Vilket jag tycker känns lite väl känns som att jag borde kunna få varmare inne med den framledningstempen om man bara intresserade sig lite för det här med o justera in det optimalt.
Elementen på övervåningen verkar inte vara några större konstigheter med egentligen då samtliga element där har en ventil på retursidan under ett lock så där kan man ju strypa dem. Enda jag tänkte på där, är det vanligt att dessa ventiler läcker under locket? Är det något man bör göra något åt? Eller gör det inget så länge locket sluter tätt?
De "nya" radiatorerna på källarplan har ett annat elementkoppel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag undrar är om det är en strypventil eller en avstängningsventil bakom locket i botten av dessa koppel? Jag har fått olika svar från två olika rörmokare. Den ena hävdar att det enbart är avstängning till kopplet o att man absolut ej bör justera där. Justera flödet gör man på termostaten menade han. Medans den andra säger att man visst ska justera där. Jag hittar ingen bra info angående vad som är rätt eller fel. Någon som vet?
Om det ej är en strypventil bakom locket där hur är det tänkt att man ska kunna justera in dessa radiatorer till rätt flöden?
Även om någon kan länka till en bra guide för att justera in systemet rätt eller annan information?
För som jag förstår är att man ska göra detta när det är riktigt kallt ute. Man bör ta bort samtliga termostater samt öppna alla returventiler max. Sedan mäta temperaturen på tillopp o retur på radiatorn. Det ska diffa ca 5-7grader det är det optimala. När man kör med värmepump vad jag förstår.
Nu vart det ett riktigt långt o rörigt inlägg. Hoppas att någon orkar läsa igenom det o försöka peka mig i rätt riktning.
Kanske sitter förinställning under packboxen i termostatens ventilhus? Ventilen där nere kan vara för omställning mellan ett-rörssystem och två-rörssystem. Vid ettrörs ska cirka 2/3 av flödet gå direkt vidare genom kopplet till nästa radiator.