tänke jag skulle installera en vattenburen radiator där det sitter en lekande mutter på.
På befintliga vattensystem, radiatorn har invändig gänga på 37 mm (mätt med skjutmått)
Idag köpte jag en bussning att förminska ner det så jag får på klämringskoppling,
Bussningarnas storlek 1 1/4" och en 1", men antingen är den för stor eller för liten, någon som vet vad det kan vara för storlek?
Tacksam för svar :)
 
J Johan Hasse Hansson skrev:
tänke jag skulle installera en vattenburen radiator där det sitter en lekande mutter på.
På befintliga vattensystem, radiatorn har invändig gänga på 37 mm (mätt med skjutmått)
Idag köpte jag en bussning att förminska ner det så jag får på klämringskoppling,
Bussningarnas storlek 1 1/4" och en 1", men antingen är den för stor eller för liten, någon som vet vad det kan vara för storlek?
Tacksam för svar :)
En bild skulle hjälpa om du har?
 
L lostinsweden skrev:
En bild skulle hjälpa om du har?
 
  • Mätning av rördimension med måttband vid en korroderad rörförbindelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lostinsweden skrev:
Muttern ska går mot en termostatventil som [länk] eller en returkoppling eller returventil. Varför vet jag inte men just radiatorkopplings delar har M gängor.
Har du dimension på röret bakom?
33 mm är röret som muttern sitter på.
 
J Johan Hasse Hansson skrev:
33 mm är röret som muttern sitter på.
Behöver du ingen termostatventil?
 
L lostinsweden skrev:
Behöver du ingen termostatventil?
Tänkte jag skulle skita i det då jag justerar värmen med sjungen på vedpanna.
Men vet du någon termostat som passar kanske?
 
J Johan Hasse Hansson skrev:
Tänkte jag skulle skita i det då jag justerar värmen med sjungen på vedpanna.
Men vet du någon termostat som passar kanske?
Det är en 1 tums/G25 (33,25mm) radiatorkoppling du har.
Här är en ventil som skulle passa. https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...foss-ventilhus-rak-med-nippel-och-mutter.html
Om ventilhuset inte passar mot din muttrar så leveras en nippel och muttrar med så du kunde gänga ut det gamla och in med det nya.
Behöver du inte termostaten så kunde du kör med en radiatorkoppling istället: https://www.vvsobadrum.se/reservdel...igt/radiatorkoppling-rak-utan-avstangning-gul
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.