3 864 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Elektrisk golvvärme eller elradiatorer?
Hej, jag håller på att renovera och bygga ut mitt hus och funderar på värmesystem till sov- och vardagsrum, hall, kök och liknande. Vad är bäst, elgolvvärme eller elradiatorer?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej själv, och välkommen till Bygga Hus-forumet!
Några frågor:
Var i vårt avlånga land ligger huset?
Hur gammalt är det?
Hur är det värmeisolerat?
Hur har uppvärmningen varit ordnad hittills?
(Anledningen till att jag frågar är att vi har varken golvvärme eller värmeelement i vårt hus,
bara en luft-luft-värmepump.)
Några frågor:
Var i vårt avlånga land ligger huset?
Hur gammalt är det?
Hur är det värmeisolerat?
Hur har uppvärmningen varit ordnad hittills?
(Anledningen till att jag frågar är att vi har varken golvvärme eller värmeelement i vårt hus,
bara en luft-luft-värmepump.)
Hej, huset ligger i Sörmland, byggt 1978, ca 60 kvm, nu tillbyggt med lika mycket till. Väggarna ska renoveras helt och hållet och innehålla 22,5 cm isolering. Nuvarande uppvärmning är pelletskamin och luft-luft-värmepump och lösa element. Allt detta ska bort pga att de är fula och bullrar. En l-l vp kanske skulle kunna installeras men jag tänkte vänta med det för att se hur mycket el som går åt först. Golvisoleringen i nya delen blir 22 cm (9 tum) i den gamla gissar jag på ca 10 cm. Krypgrund på renborstad berghäll (gamla) och berghäll med lera med duk över (nya).
Med bara ~10 cm isolering i golvet blir det mycket värmeförluster neråt med golvvärme. Helst ska det vara 30 cm isolering under golvvärmeslingorna. Vattenburen uppvärmning ger överlägset bäst flexibilitet för olika sorters värmekällor inklusive värmepumpar. El-radiatorer kan passa om det är ett fritidshus som ska stå tomt och på bara underhållsvärme under en stor del av året.
Fördelar element:
- Snabbreglerat.
- Billigt i inköp och installation.
- Av de två alternativen billigast i drift.
Fördelar golvvärme:
- Komfortabelt.
- Inga element som tar plats.
Välj vad du värderar högst.
- Snabbreglerat.
- Billigt i inköp och installation.
- Av de två alternativen billigast i drift.
Fördelar golvvärme:
- Komfortabelt.
- Inga element som tar plats.
Välj vad du värderar högst.
Klicka här för att svara