E
Hej,

försöker förstå mig på mitt ettrörsystem i ett hus från 1966 samt vilka möjligheter jag har för att förbättra systemet för drift med en bvp, ctc ecoheat 408.

Först och främst. Radiatorerna är försedda med ventilen på bilden. Returen sitter i andra änden av radiatorn. På baksidan tycker jag mig se att det står VV10 dvs en ventil utan förinställning. Hur stryper man då in systemet? Kan man anta att det finns en bypass i golvet eller förekommer det att hela flödet går genom radiatorn?

Kan man testa detta på något bra sätt utan att riva golv?

• Närbild på en äldre radiatorventil märkt VV10 utan förinställning, monterad på radiator i hus från 1966.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket knepigt. Har du provat att stänga en radiator och se om de andra förblir varma?
Det finns ju en del som säger att med bvp ska alla radiatorer står öppna och regleringen sker endast med bvp. I så fall kan du ju öppna alla fullt.

E
T Thomas_Blekinge skrev:
Mycket knepigt. Har du provat att stänga en radiator och se om de andra förblir varma?
Det finns ju en del som säger att med bvp ska alla radiatorer står öppna och regleringen sker endast med bvp. I så fall kan du ju öppna alla fullt.
Ska testa detta. Har kört med alla ventiler öppna men har ett problem med att bvp spetsar så fort framledningen går över 38 grader vilket händer vid ca 0 grader ute. CTC har felsöker VP men inte hittat något fel där. Däremot menar de att deltaT blir för stor och jag tolkar det som att det är radiatorsystemet som spökar. Men en sak i taget!

Jag har kopplat bort min elspets i någon meny. Pumpen ska inte vara så lat!

• Gilla
erimos
  • Laddar…
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har kopplat bort min elspets i någon meny. Pumpen ska inte vara så lat!
Har kört så också och uppenbarligen kan vp värma huset, den vill bara inte.

stängde ventilen helt på första radiatorn och släppte på lite värme. Första radiatorn fortsatte vara kall (nåja 27 grader rumstemp) och efterföljande blev heta. Så nån slags bypass finns.

vinterns stora test blir att öka flödet genom bypassen på samtliga radiatorer för att se om det ger bättre driftsförhållanden för vp. Kanske är det värt högre framledningstemp om den inte spetsar.

Det där kan omöjligen vara ett ettrörssystem.
Kopplet i ett ettrörsystem måste kunna släppa vattnet vidare utan att gå in i radiatorn och då måste rören komma fram tillsammans.

Om pumpen spetsar så är det väl så enkelt att värmebehovet är större än vad pumpen kan ge.
Ser ut som en enkelpanel, kan det vara så att elementen är för små för värmepump?

Protte

E
prototypen prototypen skrev:
Kopplet i ett ettrörsystem måste kunna släppa vattnet vidare utan att gå in i radiatorn och då måste rören komma fram tillsammans.

Om pumpen spetsar så är det väl så enkelt att värmebehovet är större än vad pumpen kan ge.
Ser ut som en enkelpanel, kan det vara så att elementen är för små för värmepump?

Protte
intressant. Har haft diverse hantverkare hemma som alla benämnt det ettrörsystem. Framledning och retur kommer dessutom från olika håll i pannrummet.

Visst har jag övervägt om pumpen är för klen, men den spetsar alltså redan vid nollgradig utetemperatur och 38 graders framledning.

just den radiatorn sitter i ett litet badrum, i övrigt finns både enkel, dubbel och trippel beroende på placering.

Protte
Håller med. Även om bypassen sitter i bjälklaget så borde det finnas en anordning att justera bypass-flödet.

Det finns hus där tilledning kommer uppifrån från vinden och returen går ner i golvet så att rören kommer från olika håll är inget konstigt.

Ettrörssystem, var det ens uppfunnet 1966.

Protte

E
Det finns hus där tilledning kommer uppifrån från vinden och returen går ner i golvet så att rören kommer från olika håll är inget konstigt.

Ettrörssystem, var det ens uppfunnet 1966.

Protte
mystiskt!

Några andra kännetecken för 2-rör som jag borde titta efter?

E
Så här ser radiatorerna ut. Är placeringen av inlopp utlopp udda? Hittar inga likadana på nätet.

Just denna är en enkelpanel, men det finns flera dubbelpaneler och en trippel också.

• Enkelpanelradiator med inlopp och utlopp på ovanlig placering installerad vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket ovanligt

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Troligtvis är det ett äldre 1-rörssystem du har, nere i golvet så går ett rör rakt förbi till nästa radiator, på mitten mellan dom två rören så sitter det strypning som släpper igenom en av flödet och en del går upp i elementet , in till vänster och ut till höger. Stänger du av den på bild så går flödet direkt till nästa, dessa strypningar har en förmåga att rosta sönder och då blir väldigt lite flöde upp och har du otur så blir det inget alls. Mycket besvärligt att åtgärda då golvet måste öppnas och det verkar vara svartrör som är gängade, blir extra svårt då.

E
J jonaserik skrev:
Troligtvis är det ett äldre 1-rörssystem du har, nere i golvet så går ett rör rakt förbi till nästa radiator, på mitten mellan dom två rören så sitter det strypning som släpper igenom en av flödet och en del går upp i elementet , in till vänster och ut till höger. Stänger du av den på bild så går flödet direkt till nästa, dessa strypningar har en förmåga att rosta sönder och då blir väldigt lite flöde upp och har du otur så blir det inget alls. Mycket besvärligt att åtgärda då golvet måste öppnas och det verkar vara svartrör som är gängade, blir extra svårt då.
:dizzy:

Lät inte bra.

Jag har kört med öppna kranar och inte haft några problem med kalla radiatorer eller så. Finns det några andra tecken på bortrostade strypningar?

Har ju enligt ctc för hög difftemp på värmesidan, ser du nån koppling till din beskrivning av systemet?

• Gilla
Luugen
  • Laddar…
Det var en konstig kommentar att riffen är för hög, jag har motsatt problem.
Man vill ha tillbaka så kallt vatten som möjligt för då går pumpen mera ekonomiskt.
Det var något med olika sorters freoner som aktiverades vid lite olika temperaturer och en diff på 8 grader skulle vara bra
Men för hög diff löses väl enklast med att sätta bättre sprutt på cirkulationspumpen.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.