Jag köpte för ca ett år sedan en begagnad EcoEl 1550/1800. Den såg bra ut och kollade inte jättenoga, säljaren hade precis kopplat ur den och den fungerade då som den skulle.
Nu i veckan har jag börjat montera pannan och då endast för att testköra den vattenburna golvvärmen. Jag har dvs inte kopplat in någonting annat.
Problemet då, jag har pluggat dessa två kopplingar, eller rättare sagt de var pluggade, i bilden nedan
men det sluter inte tätt. Se bild nedan
.
När jag öppnade såg jag något mindre kul och det är här jag behöver hjälp. Bild nedan.
Hur ska jag lösa detta? Går det ens att lösa? Några saker som gör mig fundersam är bland annat att det är tryck på dessa. Kollar man ritning på första bilden ser det ut att vara ett slutet system, så där borde inte vara något tryck. En annan sak är hur det egentligen behöver kopplas. Räcker det med att få dit ett 22mm Curör eller måste det även vara tätt mellan det inre och yttre röret också? Det är lite svårt att förklara med jag hoppas ni förstår. Vad jag kan känna med en ståltråd är kopparören på insidan själva spiralen på första bilden, det går alltså inte att dra ur dessa. Kan det vara så att trycket kommer mellan yttre och inre rör?
All hjälp uppskattas.
Nu i veckan har jag börjat montera pannan och då endast för att testköra den vattenburna golvvärmen. Jag har dvs inte kopplat in någonting annat.
Problemet då, jag har pluggat dessa två kopplingar, eller rättare sagt de var pluggade, i bilden nedan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
men det sluter inte tätt. Se bild nedan
.
Logga in
Skapa konto
När jag öppnade såg jag något mindre kul och det är här jag behöver hjälp. Bild nedan.
Logga in
Skapa konto
Hur ska jag lösa detta? Går det ens att lösa? Några saker som gör mig fundersam är bland annat att det är tryck på dessa. Kollar man ritning på första bilden ser det ut att vara ett slutet system, så där borde inte vara något tryck. En annan sak är hur det egentligen behöver kopplas. Räcker det med att få dit ett 22mm Curör eller måste det även vara tätt mellan det inre och yttre röret också? Det är lite svårt att förklara med jag hoppas ni förstår. Vad jag kan känna med en ståltråd är kopparören på insidan själva spiralen på första bilden, det går alltså inte att dra ur dessa. Kan det vara så att trycket kommer mellan yttre och inre rör?
All hjälp uppskattas.
Nopp det är 22mm, verkar inte finnas hattar i den storleken. Har du några tips på hur man kan lösa det när dessa sedan ska kopplas in? Utbudet på 22mm är minst sagt undermåligt.J jonaserik skrev:
Där fanns minsann, tack ska du ha! Kollade även på rinkabys hemsida och dom har också. Åkte till butiken och frågade, då sa dom att det inte fanns. Dom brukar vara duktiga men här blir det hemläxa!J jonaserik skrev:
Nu till nästa fråga då, tror du det fungerar att koppa färskvatten med klämringskopplingen du länkade, eller endast plugga? Tänker eftersom det inte kommer sluta tätt mot curöret på insidan.
Gänga på en koppling med skapligt med lin och pasta ( gängor och topp ser lite malätna ut ) det blir tätt , ta utr klämmringen och sätt i en plugg , sedan när röret kommer tar du bort pluggen och återsätter klämringen i kopplingen. Färdigt för anslutning rör
Reagerade inte riktigt på att det rinner, som lordi säger, det är sägert en läcka på VV-slingan och den går inte att dela på, det med att plugga en VV-slinga är en klassiker vid läckage. Släpper du på vatten på dom rören så kommer det på övertryck i värmesystemet och säkerhetsventilen öppnar , inget bra, det blir en VVB på sidan separat.
Tack för hjälpen! Då åker tyvärr denna till tippen så får jag köpa en ny!
Klicka här för att svara