Bor i en liten stuga som värms upp med en pelletsbrännare i en gammal oljepanna. Planen är att så småningom byta till LVVP, men pengarna finns inte till det just nu. Vill istället göra befintlig installation så bekväm som möjligt.
I dagsläget behöver jag gå och småvrida på shunten vad känns som flera ggr i veckan (särskilt såhär års när utetemperaturerna kan variera kraftigt). Har fullt blås på radiatorerna och styr med shunten, vilket jag förstått är det mest effektiva. Vill kunna få framledningstempen att justera sig mer automatiskt efter utetempen istället. Eller borde jag ha en innegivare?
frågor:
Såhär ser det ut i pannrummet idag:
- Är det en shuntmotor jag är på jakt efter? eller heter det något annat?
- hur vet jag vilken som passar?
- är det något man kan installera själv som normalhändig?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
275 läst · 4 svar
275 läst
4 svar
Utegivare till gammal panna?
-
major_tom
Renoverare- Blekinge
- Villa, 1800-talet
- Medlem jan 2018
- 569 inlägg
- 405 gillningar
- 139 bilder
-
7 nov 2020 17:38 #2
Det är ju ingen värmepump du har så det går bra att sätta termostater på radiatorerna. Fast det blir en del manuell reglering av shunten ändå men inte lika ofta. Att skaffa några termostater är säkert också det billigaste, en shuntautomatik går på några tkr.
-
7 nov 2020 17:47 #3
Håller med föregående. Montera termostater om du inte har det. Systemet är inte flödesberoende på samma sätt som en värmepump.
En shuntautomatik med utgivare kostar från 4000 och uppåt. -
major_tom
Renoverare- Blekinge
- Villa, 1800-talet
- Medlem jan 2018
- 569 inlägg
- 405 gillningar
- 139 bilder
7 nov 2020 17:53 #4ok
det medför inte alltför stor skillnad i pelletsförbrukning då att ställa upp shunten en bit och styra med termostaterna?
-
7 nov 2020 17:58 #5
Höj dock inte shunten högre än nödvändigt.