Byggahus.se

Utegivare till gammal panna?

1. major_tom
    Renoverare · Blekinge · 569 inlägg

major_tom

Renoverare
    Bor i en liten stuga som värms upp med en pelletsbrännare i en gammal oljepanna. Planen är att så småningom byta till LVVP, men pengarna finns inte till det just nu. Vill istället göra befintlig installation så bekväm som möjligt.

I dagsläget behöver jag gå och småvrida på shunten vad känns som flera ggr i veckan (särskilt såhär års när utetemperaturerna kan variera kraftigt). Har fullt blås på radiatorerna och styr med shunten, vilket jag förstått är det mest effektiva. Vill kunna få framledningstempen att justera sig mer automatiskt efter utetempen istället. Eller borde jag ha en innegivare?

frågor:
    • Är det en shuntmotor jag är på jakt efter? eller heter det något annat?
    • hur vet jag vilken som passar?
    • är det något man kan installera själv som normalhändig?
    Såhär ser det ut i pannrummet idag:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAGE 2020-11-07 17:27:48.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMAGE 2020-11-07 17:27:53.jpg

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 319 inlägg

Josth

Medlem
    Det är ju ingen värmepump du har så det går bra att sätta termostater på radiatorerna. Fast det blir en del manuell reglering av shunten ändå men inte lika ofta. Att skaffa några termostater är säkert också det billigaste, en shuntautomatik går på några tkr.

3. L
    Medlem · Halland · 5 044 inlägg

lordi

Medlem
    Håller med föregående. Montera termostater om du inte har det. Systemet är inte flödesberoende på samma sätt som en värmepump.
    En shuntautomatik med utgivare kostar från 4000 och uppåt.

4. major_tom
    Renoverare · Blekinge · 569 inlägg

major_tom

Renoverare
    ok (y) det medför inte alltför stor skillnad i pelletsförbrukning då att ställa upp shunten en bit och styra med termostaterna?

5. L
    Medlem · Halland · 5 044 inlägg

lordi

Medlem
    Nej. Det du förlorar är på ev ökad värmeförlust i rörledningarna, men det är troligen försumbart. Är dessutom rören synliga i källare eller liknande så kommer ändå värmen huset till godo.
    Höj dock inte shunten högre än nödvändigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.