Har ett vedeldat värmesystem. Är inte jätteinsatt hur det fungerar med expansionskärl osv. Trycket gick iaf upp väldigt fort när jag eldade till 1,5 bar så skulle kolla att det va rätt tryck i exp kärlen. 2 våningshus med pannan i källaren.
Första frågan, 0,9bar på blåsan? Duger det?
Iaf så började luftnippeln att läcka på ett av kärlen och kunde konstatera att den va kass.
Har 2 såna kärl som på bilden.
Är detta ett likadant kärl?
https://www.vvsochbad.se/flexcon-expansionskarl-140-liter-889331
Bara beställa och skruva dit? Kan bara se att det är 6 bar ist för det gamla kärlet på 4 bar.
Mvh Daniel
Första frågan, 0,9bar på blåsan? Duger det?
Iaf så började luftnippeln att läcka på ett av kärlen och kunde konstatera att den va kass.
Har 2 såna kärl som på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är detta ett likadant kärl?
https://www.vvsochbad.se/flexcon-expansionskarl-140-liter-889331
Bara beställa och skruva dit? Kan bara se att det är 6 bar ist för det gamla kärlet på 4 bar.
Mvh Daniel
Hej
Tack för svaret
Såg nu att dom 2 kärlen jag har, inte har samma värden. Kärlet som jag skall byta har bara 0,5 bar förtryckt. Spelar det någon roll för den jag länkade? har redan beställt den så hoppas inte.
Vad innebär just värdet förtryckt? är det vad bälgen inuti klarar av?
Skickar med en bild på kärlet jag skall byta.
Tack för svaret
Såg nu att dom 2 kärlen jag har, inte har samma värden. Kärlet som jag skall byta har bara 0,5 bar förtryckt. Spelar det någon roll för den jag länkade? har redan beställt den så hoppas inte.
Vad innebär just värdet förtryckt? är det vad bälgen inuti klarar av?
Skickar med en bild på kärlet jag skall byta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, Man har pumpat upp ballongen inuti till 0,5 bar. Man kan skruva av plast locket ovanpå kärlet så finns en cykel/bil ventil. Denna pumpas som vanligt till rätt tryck , max3 bar och detta utan vattentryck på
Klicka här för att svara
