Nu är Östra flygeln riven och uppbyggd igen. Vattenburen golvvärme ingjuten under armeringen i plattan, en slinga per rum. Normalt skulle jag väl inte behöva ha nån direkt styrning på värmen utöver värmepumpens kurva, men i två av rummen vore det bra att kunna reglera värmen:

- Barnen som bor i rummen har väldigt olika optimalt klimat. Den ene fryser alltid, den andra fryser aldrig.
- Nattsänkning. Alla sover bättre i ett lite svalare rum. Optimalt vore naturligtvis om man kunde integrera regleringen i husets övriga styrsystem, dvs typ zigbee eller Z-wave.

Idag sitter ingen styrutrustning alls, inga ställdon ingen termostat.

Hur funkar en vanlig termostat med ställdon á la smältvax i ett ingjutet golvvärmesystem, blir det lätt svajjigt?

Plattan buffrar värme, dvs regleringen av värme blir långsam, framförallt om huset är hyfsat isolerat.
Då kanske du behöver stänga av värmen kanske på eftermiddagen, och sedan köra en nattökning istället, rätt svårt att reglera med andra ord. Antar att ni vill ha det tempererat när ni stiger upp på morgonen.
Är det en luft-värmepump så kommer du alltså att plocka ut mest värme från den när den har som sämst förutsättningar för pumpen(kallast ute).

Bättre att försöka ha lägre temperatur i sovrummen hela tiden då.
Har man öppet till barnens sovrum under dagen så borde det bli något varmare där under dagarna.

Ja, jag har förstått att det handlar om väldigt många timmars fördröjning. Men hur funkar det att ha termostatstyrning om man generellt vill ha en lägre temperatur, fungerar det med elektroniska termostater och smältvaxställdon om man vill sänka temperaturen i rummet säg en grad eller två? Är moderna elektroniska termostater smarta nog att hantera den enorma fördröjningen?

Ett alternativ är ju att vandra in på 0-10V-vägen och helt enkelt prova sig fram...

Ska du ha permanent lägre temperatur i specifika rum så ska du strypa slingorna i de rummen.
I ett korrekt intrimmat system så har man bara nytta av rumstermostater om man i vissa rum har nån kraftig extern värmekälla, t.ex. mycket solinstrålning eller en eldstad.

Nattsänkning i betongplatta kan du glömma som påpekats tidigare. När man justerar inställningar i värmesystemet brukar det rekommenderar minst 24h mellan varje ändring för att det ska hinna få effekt.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Välkommen in i leken @Jaif !

Funkar det inte med temperaturreglering över natten lär det knappast göra nån skillnad om det är en kamin som värmer några timmar. Men vedeldare är lite speciella; romantiken och den upplevda ekonomin är viktigare än fakta ;)

Strypa slingorna är ju exakt det som ett ställdon med ventil gör, dvs minskar flödet. Att justera grundinställningen för en slinga är däremot osmart, då det bara komplicerar saken i framtiden. Grundinställningen balanserar flödet mellan slingorna och ska naturligtvis lämnas orörd när väl finjusteringen är gjord innevarande värmesäsong. Vad jag är ute efter är att (om vi glömmer nattsänkningen då) semipermanent kunna justera ner temperaturen i ett rum. Då kan jag ju välja en av tre lösningar:

a) använda ett vred istället för ett elektriskt ställdon på fördelaren och strypa tills jag är nöjd.
b) montera en rumstermostat och ett smältvaxställdon på fördelaren.
c) montera ett 0-10V ställdon på fördelaren, styra det med lämplig logik.

A är ju inte så praktiskt, eftersom man då måste in o gräva i fördelarcentralen när temperaturen ska justeras. Kanske inte ett jätteproblem i just det här fallet, men inte en vacker lösning.

B verkar vara standardlösningen? Men fungerar det - klarar termostaten av att hålla en jämn temperatur i rummet? Förutom plattans energitröghet bygger man dessutom in en fördröjning med själva ställdonet och start/stopp-effekten på flödet i slingan.

C kan ju vara ekvivalent med a eller b, beroende på vad man väljer för styrning.

Det är inte helt ovanligt att man stryper sovrum lite mer just för att man vill ha det lite svalare där.

Ett vanligt "on-off" ställdon hade jag undvikit då du vill ha ett så stort, och temperaturmässigt jämnt, flöde som möjligt hela tiden för att utnyttja värmepumpen så effektivt som möjligt. Det funkar bäst som sagt när man vill blocka värmetillförseln helt pga nån extern källa. Om du eldar i kamin så kommer det bli varmt nog ändå, onödigt då att låta golvvärmen värma rummet ännu mer, även om trögheten givetvis gör det delvis meninglöst.

Ett linjärt ställdon kan givetvis vara en lösning, även om jag tycker det är en onödigt komplicerad lösning i detta fallet. Det blir ju ungefär som att strypa slingorna i praktiken ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.