E
prototypen prototypen skrev:
Det var en konstig kommentar att riffen är för hög, jag har motsatt problem.
Man vill ha tillbaka så kallt vatten som möjligt för då går pumpen mera ekonomiskt.
Det var något med olika sorters freoner som aktiverades vid lite olika temperaturer och en diff på 8 grader skulle vara bra
Men för hög diff löses väl enklast med att sätta bättre sprutt på cirkulationspumpen.

Protte

CTC Ecoheat är lite udda (tänk Saab) då de har en intern tank som lagrar värme. Tror det är samma vatten som i radiatorkretsen. På det sättet undviks en del vanliga problem, tex med höga returer. (Tror jag)

Jag har också svårt att förstå CTCs problematiserande av stor diff. Eftersom jag har en golvvärmeinstallation på bv blir ju returerna ännu lägre när de blandas. Den här begränsningen finns dessutom inte beskriven nånstans.

E erimos skrev:
Så här ser radiatorerna ut. Är placeringen av inlopp utlopp udda? Hittar inga likadana på nätet.

Just denna är en enkelpanel, men det finns flera dubbelpaneler och en trippel också.
Mina radiatorer ser ut så, fast inte med en rörkrök på högersidan utan nån 90-graderskoppling. Jag har 2-rörssytem.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Det med för hög diff in/ut VP kan bero på dåligt flöde genom VP, har du slangar som koppling mellan VP och rör ut, det är en klassiker med igentäppta dito, känn på slangarna om dom är stela, din VP är av äldre typ och då var slangarna undermåliga och magneit sätter sig i kopplingarna så flödet avtar och påföljd är dåligt flöde. så ett tips är att lossa slangarna och kolla dom, samt se hur det ser ut i filtren

• Gilla
erimos
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Det med för hög diff in/ut VP kan bero på dåligt flöde genom VP, har du slangar som koppling mellan VP och rör ut, det är en klassiker med igentäppta dito, känn på slangarna om dom är stela, din VP är av äldre typ och då var slangarna undermåliga och magneit sätter sig i kopplingarna så flödet avtar och påföljd är dåligt flöde. så ett tips är att lossa slangarna och kolla dom, samt se hur det ser ut i filtren
Inga slangar och installationen gjordes 2019. Filter är så klart värda att undersöka.

ska sägas att ctc har haft en tekniker här för att kontrollera att maskinen går som den ska och de hittade inget uppenbart.

Har nån tips på ett program för att rita upp systemet?

E
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Mina radiatorer ser ut så, fast inte med en rörkrök på högersidan utan nån 90-graderskoppling. Jag har 2-rörssytem.
Syns det tydligt nånstans i fastigheten?

Jag ser som sagt bara att stigaren lämnar ena hörnet av pannrummet och returen kommer in i det andra hörnet. Detta stämmer också väl med hur jag tror att slingan är förlagd på övre plan.

E erimos skrev:
Syns det tydligt nånstans i fastigheten?

Jag ser som sagt bara att stigaren lämnar ena hörnet av pannrummet och returen kommer in i det andra hörnet. Detta stämmer också väl med hur jag tror att slingan är förlagd på övre plan.
Jag har källare så hela slingan är fullt åtkomlig i taket där.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
E
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Jag har källare så hela slingan är fullt åtkomlig i taket där.
Ok, jag ser bara två rör i tvättstugan. Ska höra mig för i grannskapet. Finns fler likadana hus så nån kanske vet.

E erimos skrev:
Ok, jag ser bara två rör i tvättstugan. Ska höra mig för i grannskapet. Finns fler likadana hus så nån kanske vet.
Begär ut alla bygglovshandlingar från kommunen, det borde finnas en teknisk beskrivning som avslöjar det hela. Är det ett gruppbygge med många likadana hus kan du va tvungen att hitta hus nummer 1, för oftast finns alla handlingar på den fastigheten.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
E
Måste återkoppla här.

Av en slump upptäckte jag att tempsensorerna på bergvärmepumpen var slarvigt monterade. Detta fick stora konsekvenser för styrsystemet som mätte för låg framledningstemperatur och hela tiden försökte leverera 2-3 grader varmare framledning än vad som fanns i tanken.

Slarvig installation helt enkelt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.