Efter 40 har rören rostat ihop och jag behöver kapa och bygla. Så här ser det ut:
Rostiga och svullna rörledningar under en radiator, med behov av kapning och bygling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag gissar att orsaken är att radiatorn inte har varit fastskruvad i väggen och då böjt i rören. Detta har skapat sprickor som rostat (framförallt i samband med att vi bytte till bergvärme för 3 år sedan). Då vi inte behöver radiatorn (den sitter i en bastu) så tänker jag kapa och bygla rören.

1. Finns det någon som kan gissa hur långt ner jag behöver kapa? Det är ju rostat så röret har svällt högst upp och om jag vill få det hållbart antar jag att jag måste få ett rent snitt på röret utan sprickor och rost i?
2. Hur gör man för att lyckas kapa vid väggen och få tätt? Har läst att det borde funka med bågfil eller multiverktyg när det är så nära väggen.
3. Vilka delar använder man enklast och bäst? Två vinkelkopplingar/slang? Och vilken typ, klämring eller gängade saker?

Är inte det kopparrör? Dom brukar inte rosta. Däremot kan det ju runnit rost ned från elementen.
På kopparrör anvädner du kämkoppligar. Jag hade faktiskt försökt löda med feta metallskivor som skydd bakom.

T Thomas_Blekinge skrev:
Är inte det kopparrör?
Nej det är tunnväggiga plastklädda stålrör.
Med multiverktyg borde det gå bra att såga av dem närmre golvet sen på med ny klämringskoppling och göra någon abrovink för att koppla hop.

Är det 1-rörssystem du har så ska det byglas, 2 rörs så bara proppa

Det är 1 rörs så jag behöver bygla. En polare sa att det kanske fanns färdiga byglingar att köpa men jag har inte hittat nåt.

Du gör det enkelt med två vinkelkopplingar med klämring och utvändigt gänga som du sätter en muff mellan. Muffen kan du kapa lite om CC inte stämmer.

Fick oväntat bra hjälp på bygghandeln och kom hem med en sån här uppsättning: En samling VVS-komponenter inklusive en kromad vinkel, muttrar och kopplingar mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Får se imorn hur det går

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Tänk på att sk. tunnväggig Radisol (som prisol fast i stål) behöver stödhylsa!

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Staffans2000
Radisol på sjuttiotalet var tunnväggiga kopparrör med brunt tunnt plasthölje. En enklare och billigare variant av Prisol. Drog en drös sådana för enrörssystem. Tänk på att de kräver en speciell stödhylsa.

Staffan

Krilleman
Enligt killen som hjälpte mig att plocka ihop grejerna så ska det inte behövas. Men jag tänker att jag ser hur det ser ut när jag skruvar loss dom gamla kopplingarna. Sitter det stödhylsa så får jag åka å köpa.

Är det stål eller koppar du har? De radisol koppar som skrivs om var 0.8 mm gods och mjuka så där är det verkligen befogat med hylsor men mindre på stålvarianten.

Känn efter med magnet.

Det är stål (skulle inte kunnat rosta så annars) och det satt ingen stödhylsa när jag sågade isär dom. Skulle gissa att dom var ca 1,5 mm tjocka så det kändes rejält. Dock så hade röret rostat så djävla långt ner att jag inte fick dit förbikopplingen:
Rostiga stålrör som skurits av ovanför en våt golvspånskiva med mögelspår.
Skapa konto

Det blev till att plugga istället:
Rostade rörändar och mögelangrepp i golvspån vid en waterstopp.
Skapa konto

Och som ni ser har det blivit mögel i golvspånet så jag får kontakta försäkringsbolaget imorgon för att se hur vi ska gå vidare. Det går ju inte att skarva nere i golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.