1 078 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Får dålig värme i radiatorer i garage/ekonomidel
Skickar ut 60 grader till radiatorerna i (husdelen) vid riktig kyla för att hålla tempen 21,5 grader. I garaget blir det nollgradigt.
Enrörsystem, luftat alla raddar, kontrollerat alla termostater - även så att allt är kopplat rätt. Prövat att stänga alla termostater i husdelen för att tvinga vattnet till garaget/ekonomidelen, ingen skillnad de blir ej helt varma över hela ytan. Handlar om två radiatorer.
Känns som flödes fråga. Känner att värmen når fram till radiatorn men att flödet är för lågt.
Kan det vara skit i de två radiatorerna? Prövade sänka CP till lägsta hastigheten nästan 1 grad varmare blev det i ekonomidelen. Hur kommer det sig? Lägre flöde tillåter vattnet att cirkulera lättare till garaget/ekonomidelen?
Tacksam för svar.
Enrörsystem, luftat alla raddar, kontrollerat alla termostater - även så att allt är kopplat rätt. Prövat att stänga alla termostater i husdelen för att tvinga vattnet till garaget/ekonomidelen, ingen skillnad de blir ej helt varma över hela ytan. Handlar om två radiatorer.
Känns som flödes fråga. Känner att värmen når fram till radiatorn men att flödet är för lågt.
Kan det vara skit i de två radiatorerna? Prövade sänka CP till lägsta hastigheten nästan 1 grad varmare blev det i ekonomidelen. Hur kommer det sig? Lägre flöde tillåter vattnet att cirkulera lättare till garaget/ekonomidelen?
Tacksam för svar.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
ingen höjdare på enrörs så har jag fel har jag fel....
hur är trycket i systemet?. lågt=stora luftblåsor i systemet påvägen till garaget kanske du har en svacka där luft samlas höj trycket och prova lufta lite längre se om det kommer ut luft trots allt.
och jag skulle nog öka cirkulationen.... har du rensat smutsfiltret?
vad har du för CP? modell...
hur är trycket i systemet?. lågt=stora luftblåsor i systemet påvägen till garaget kanske du har en svacka där luft samlas höj trycket och prova lufta lite längre se om det kommer ut luft trots allt.
och jag skulle nog öka cirkulationen.... har du rensat smutsfiltret?
vad har du för CP? modell...
Grundfors 15-40, 1 bars tryck. Har tyvärr inget pannrum. Allt ligger i bjälklaget.
Prövade öka tempen nu på morgonen, känns varmt till radiatorn men som sagt hela radiatorytan blir ej varm. varken på högsta eller lägsta hastighet på CP.
Prövade öka tempen nu på morgonen, känns varmt till radiatorn men som sagt hela radiatorytan blir ej varm. varken på högsta eller lägsta hastighet på CP.
Hela radiatorytan ska inte bli lika varm utan temperaturen sjunker successivt neråt. När det är som allra kallast på året vid DVUT (dimensionerande vinter-utetetmperaturen) kanske radiatorerna är 55-60° upptill och 40-45° nertill. Lite högre fart på cirkulationspumpen kan förbättra värmen men också ge sus och brus i radiatorerna om man har otur.
Ja okej, så egentligen skulle jag kunna pröva med en större cirkpump, har inget sus eller brus i mina enradiga radiatorer från 75. Kan de även vara så att det är strypt på de två slingorna ut i garaget?
Eller skulle det kunna vara skit i de 2 radiatorerna där?
Eller skulle det kunna vara skit i de 2 radiatorerna där?
Det är alltid bra med ett smutsfilter på t.ex. värmereturen till pannan. Nya filterball är enkla att ta ur och rengöra. Finns ett antal olika varianter på ettrörssystem och sitter det en instrypningsventil på varje slinga har man något att justera värmefördelningen med till husets olika delar. Ofta brukar cirkulationspumpen vara lågt inställd i ett vanligt mellanstort hus så man kan prova att ställa upp den innan man byter till en kraftigare cirkpump.
Klicka här för att svara