Hej!

Har fått möjlighet att förvärva min farmors gamla hus. Oljepanna och alltså uppvärmning med olja. Huset är från 40 talet och oljepannan kom väl in under 70 tror jag.
Hur svårt och hur dyrt skulle det vara att byta ut detta? Bökigt?
Förstår det beror på storlek huset osv, men i källaren ör det stundliga rör i taket och det vill man ju inte ha. Samt radiatorer måste väl bytas. Vill även ha golvvärme i källaren och badrum.

Vad rekommenderas för uppvärmning idag till ett tvåvåningshus på ca 130kvm?

/ Elin

Luftvattenvärmepump i södra halvan av landet skulle jag säga men vissa vill ändå ha bergvärme. Ny luftvattenvärmepump och borttagning av den gamla pannan och tanken kan man gissa skulle gå på runt 110-125 tkr(?) Vill man ha golvvärme i källaren får man ta bort den gamla betongen först och gräva ur så man kan isolera ordentligt och gjuta ny platta med golvvärme i. Vet inte kostnaden tyvärr. Samtidigt byter man rör och avlopp.

Så pass gamla hus mår dock bäst av att eldas i..

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Så pass gamla hus mår dock bäst av att eldas i..
För en som är nybörjare med hus, vad menar du då? Fortsätta med vattenburen värme? Och olja, kommer det vara lönsamt i framtiden?

Du pratar om typ fyra-fem helt olika jobb.
Först vill du byta pannan. Det är ett standardjobb, att byta mot en värmepump av något slag rör sig kanske om 100-150000.
Du pratar även om synliga rör i taket som måste bort. Hur man gör det beror helt på förutsättningarna, det kan vara allt från lätt till omöjligt. De flesta källare har nog synliga rör i taket.
Att lägga golvvärme i badrummet gör nog de flesta när man ändå byter badrum. Men det är inte alls säkert att man kopplar det till värmesystemet, många kör med elburen värme där för att kunna ha sköna golv även sommartid.
Lägga golvvärme i källaren kan vara allt från jobbigt till jättejobbigt. Har du tillräckligt med takhöjd för det, eller måste du gräva ur? Du kanske måste sänka avloppsrör osv, då blir det extra jobb.
Att byta radiatorer ser jag ingen anledning till, om de inte är dåliga av någon annan anledning.

E ErG skrev:
För en som är nybörjare med hus, vad menar du då? Fortsätta med vattenburen värme? Och olja, kommer det vara lönsamt i framtiden?
Talar av min egen erfarenhet.. Har själv ett hus från -45 och när jag flyttade in hade pannan (en gammal diom eloved från början av 80-talet, utrustad med oljebrännare) gått på elpatronen sen slutet av 80-talet och innan dess på olja..
Huset kändes alltid lite "ruggigt" trots att det var 20 grader inomhus..
Andra vintern i huset hade jag fixat ackumulatortankar och började elda med ved.. skillnaden var enorm! Även vid så låg innertemp som 18 grader kändes det betydligt varmare än innan..

Numera kör jag på pellets (samma panna) på vintern och elpatronen på sommaren för varmvatten.. I år har jag slarvat med att beställa pellets och körde på elpatronen fram till förra helgen.. samma visa denna gången.. kändes ruggigt och kallt inomhus trots vettig temperatur, och senaste veckan (när brännaren gått och murstocken blivit varm) känns det genast varmt och skönt inne, trots att temperaturen är samma..

P PatrikJo skrev:
Du pratar om typ fyra-fem helt olika jobb.
Först vill du byta pannan. Det är ett standardjobb, att byta mot en värmepump av något slag rör sig kanske om 100-150000.
Du pratar även om synliga rör i taket som måste bort. Hur man gör det beror helt på förutsättningarna, det kan vara allt från lätt till omöjligt. De flesta källare har nog synliga rör i taket.
Att lägga golvvärme i badrummet gör nog de flesta när man ändå byter badrum. Men det är inte alls säkert att man kopplar det till värmesystemet, många kör med elburen värme där för att kunna ha sköna golv även sommartid.
Lägga golvvärme i källaren kan vara allt från jobbigt till jättejobbigt. Har du tillräckligt med takhöjd för det, eller måste du gräva ur? Du kanske måste sänka avloppsrör osv, då blir det extra jobb.
Att byta radiatorer ser jag ingen anledning till, om de inte är dåliga av någon annan anledning.
Tack för ditt svar. Ja det är fler olika jobb men de hänger ju lite ihop..
Men som nybörjare och att man tar sig för att fråga önskas svar som förklarar mer än dumförklarar.
Jag är osäker med oljepannan, säger inte den ska ut men vad talar för att den ska behållas tänker jag. Om 5-10 år kanske oljan är svindyr? Vad vet jag, och vad vet ni, kanske mer än mig förhoppningsvis det är därför jag frågar.

Men förstår vad gäller byta värmesystem kan det vara riktigt dyr historia, dock kanske man tjänar på det. Oljepannan tar stor plats och tar upp ett utrymme som skulle kunnat använts till annat. Känns så omodernt men det kanske är mest i mitt huvud.

Tack för era svar :D

Violina Violina skrev:
Talar av min egen erfarenhet.. Har själv ett hus från -45 och när jag flyttade in hade pannan (en gammal diom eloved från början av 80-talet, utrustad med oljebrännare) gått på elpatronen sen slutet av 80-talet och innan dess på olja..
Andra vintern i huset hade jag fixat ackumulatortankar och började elda med ved.. skillnaden var enorm! Även vid så låg innertemp som 18 grader kändes det betydligt varmare än innan..

Numera kör jag på pellets (samma panna) på vintern och elpatronen på sommaren för varmvatten.. I år har jag slarvat med att beställa pellets och körde på elpatronen fram till förra helgen.. samma visa denna gången.. kändes ruggigt och kallt inomhus trots vettig temperatur, och senaste veckan (när brännaren gått och murstocken blivit varm) känns det genast varmt och skönt inne, trots att temperaturen är samma..
Tack snälla! Då är jag med! Verkligen intressant med pellets. Är uppvuxen med att ”Elsa för varmvatten” så det förstår jag innebörden av. Lite arbete kring ved osv men prisvärt ja! Frågan är ju om denna oljepanna kan bytas mot pellets. Ska kika på det!

E ErG skrev:
Tack för ditt svar. Ja det är fler olika jobb men de hänger ju lite ihop..
Men som nybörjare och att man tar sig för att fråga önskas svar som förklarar mer än dumförklarar.
Jag är osäker med oljepannan, säger inte den ska ut men vad talar för att den ska behållas tänker jag. Om 5-10 år kanske oljan är svindyr? Vad vet jag, och vad vet ni, kanske mer än mig förhoppningsvis det är därför jag frågar.

Men förstår vad gäller byta värmesystem kan det vara riktigt dyr historia, dock kanske man tjänar på det. Oljepannan tar stor plats och tar upp ett utrymme som skulle kunnat använts till annat. Känns så omodernt men det kanske är mest i mitt huvud.

Tack för era svar :D
Sakerna hänger ihop, men ingenting säger att man måste göra allting på en gång. Bryt isär det i lite mindre puckar och fundera över hur mycket det är värt. Det här med golvvärme i källaren exempelvis, sist jag hörde om ett sådant jobb var det så stort att man körde med grävmaskin inne i källaren. Väg den insatsen mot ett par schyssta tofflor ;)

Vad gäller oljepannan så tror jag redan nu att oljan är dyrare än el. Men, som andra varit inne på så trivs huset bäst om du eldar i det. Inte bara inomhusmiljön, utan även vinden osv. Så en pelletspanna är ett bra alternativ. Jag köpte en begagnad pelletspanna i fjol, tror jag betalade 15000. Byta gick på en dag. Då bytte jag från en annan pelletspanna, så jag hade redan förråd osv.

E ErG skrev:
Tack snälla! Då är jag med! Verkligen intressant med pellets. Är uppvuxen med att ”Elsa för varmvatten” så det förstår jag innebörden av. Lite arbete kring ved osv men prisvärt ja! Frågan är ju om denna oljepanna kan bytas mot pellets. Ska kika på det!
Börja med att kolla om det är så enkelt som att byta brännaren till en för pellets..

För min del har jag en ganska dålig verkningsgrad när jag eldar med pellets, men ny panna och brännare skulle innebära en investering på runt 100 k (har besvärligt med utrymme för att få ner pannan i källaren, så få tillgängliga alternativ) och för den summan får man MÅNGA pallar pellets.. dessutom är livslängden hos de nya pannorna garanterat kort jämfört med den jag har, så då måste jag göra samma investering igen om kanske 20 år..

• Gilla
Mats
  • Laddar…
Jag skulle också börja med att se om pellets är görbart.

Du/ni har garanterat ett annat levnadsmönster än farmor vilket påverkar förbrukningen. Därmed är mitt råd att bo in sig ett år eller två för att sen ta beslut baserat på kunskap. Element tänkta för en oljeanläggning kanske inte funkar med en värmepump men de går bra med pellets så det måste man gräva lite i

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:

Beror det inte på att imkanalerna, dvs frånluft, sitter i murstocken och fungerar bättre i en varm murstock snarare än att murstocken är ett extra element?

Klurar på om förbättrad ventilation kan vara smart för dem som inte vill alstra värme genom att elda

Vilken sorts panna är det? Meningslöst spekulera utan fakta. Brukar finnas en typskylt.

E EdvardA skrev:
Beror det inte på att imkanalerna, dvs frånluft, sitter i murstocken och fungerar bättre i en varm murstock snarare än att murstocken är ett extra element?

Klurar på om förbättrad ventilation kan vara smart för dem som inte vill alstra värme genom att elda
Inte en aning om vad det beror på, det kan kanske spela roll, det jag däremot vet är att det blir stor skillnad på den upplevda temperaturen i huset när det brinner i pannan jämfört med när den går på elpatron..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.