Håller på att lägga golvvärme i huset och har passat på att dra om alla rör till alla elementen då de har fyllt 70 år och det kändes som det var dags.

De nyrenoverade golven får golvvärme men det är ett par rum som fortfarande kommer ha element och vi planerade att dra rören till elementen via de nya golven.

Golven består av en oisolerad platta på mark, mekaniskt ventilerad Platonmatta, 3cm spårad cellplast.

Ni behöver inte bli upprörda över att hantverkaren dragit skruvar genom den täta Platonmattan och därmed förstört hur styrningen på hur luften sugs in under golvet. Jag är redan UPPRÖRD över detta och skall prata med Isola på måndag om detta (hoppas det räcker med Isolas tejp som jag har liggandes).

Nya rör till elementen klumpat ihop på oisolerad platta under installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmeinstallation med klumpade rör ovanpå cellplast och under konstruktionsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till min första fråga. Hantverkaren som lagt golvvärmen och dragit rören till elementen har klumpat ihop alla rör till elementen och jag tänker att det kommer bli väldigt varmt precis ovanför dessa med risk för skador på golvet (parkett). Hade det inte varit smartare att fräsa spår i cellplasten och sprida ut dessa med några cm mellanrum?

Eventuellt hade man ju kunnat lägga rören CC 30 cm och haft golvvärmeplåtar på och därmed gjort GV slingan kortare. Detta hade troligen fungerat trots högre temp då rören går längsmed ytterväggarna i huset där det är som kallast. En stor del av sträckan är under köksskåp så där hade man ju skippat plåtarna. Nackdelen blir ju att vattnet som når radiatorerna blir lite kallare.

Om vi låter ovan vara som det är så är min fråga om jag borde lägga cellplast under rören för att inte tappa framledningstemperatur till elementen. Detta ökar dock risken för att golvet blir för varmt. Men vill helst inte tappa för mycket värme (speciellt inte om värmen som går nedåt) på vägen till elementen då jag inte vill att bergvärmepumpen skall producera onödigt varm vatten.

T
Tycker det ser ut att vara lite väl snål radie på böjarna på rören (då dom ser ut att vara handböjda)? Det vänstra röret som går upp på väggen ser nästan ut som det vikt sig?.

Parkett tål att bli 27 grader som standard (tror alla har det som max). Så om rören som går till radiatorerna ligger direkt mot kanske det finns en risk..?

Har känt på rören och dom verkar inte vara av i alla fall. Men det finns kanske risk för störande ljud om rören är böjda för kraftigt?

Man kanske skall lägga isolering ovan rören istället för att skydda golvet, men känns ju fel att tvinga spillvärme från rören nedåt... men kanske är säkrast...? Målet är att elementen skall klara sig på ganska låg temperatur (dt30 kräver ju ändå ungefär 55 grader fram vid dut om man räknar på 10 graders tapp, dvs 45 tillbaka) men det är ju fortfarande högre temp än golvvärmen.

Då mycket arbete redan är gjort och det skulle bli många timmar extra att flytta rören till spårad cellplast (som jag nog egentligen är mest sugen på) så funderar jag om jag "bara" skall ta och isolera rören med någon form av rörisolering. Typ denna, https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/rortillbehor/rorisolering-2000023027

Då får man isolering under för att minska förluster (även om det är väldigt lite isolering) samt isolering ovan som skyddar golvet från varma rör. Om det blir för högt så kan man ju skära av lite av isoleringen på ovansidan.

Tänker att det är som kallast närmast väggen, skulle det vara lämpligt att lägga 10 cm cellplast närmast väggen innan rören till elementen kommer?

T
E enmik skrev:
Då mycket arbete redan är gjort och det skulle bli många timmar extra att flytta rören till spårad cellplast (som jag nog egentligen är mest sugen på) så funderar jag om jag "bara" skall ta och isolera rören med någon form av rörisolering. Typ denna, [länk]

Då får man isolering under för att minska förluster (även om det är väldigt lite isolering) samt isolering ovan som skyddar golvet från varma rör. Om det blir för högt så kan man ju skära av lite av isoleringen på ovansidan.

Tänker att det är som kallast närmast väggen, skulle det vara lämpligt att lägga 10 cm cellplast närmast väggen innan rören till elementen kommer?
Vad ska du ha ovanför rören? Ska du lägga parketten direkt på så känns det lite vanskligt

Ja, det blir parkett direkt på. Så kanske dumt att försöka maximera isoleringen nedåt och skippa den ovanpå. Rör-isolering blir kanske ett bra mellanting med isolering ovan och under.

Låter annars som jag får ett till argument att köpa stora element som värmer fint med låg framledningstemperatur. Kanske kan skippa shunten helt och hållet (i vårt andra hus har jag samma temperatur i golvet som i radiatorerna, men frun ville inte köpa stora radiatorer till detta huset med...) ;).

Sitter och skissar på ett förslag där man lägger plåtar på vissa delar av returen från radiatorerna för att få en enklare läggning av golvvärmen. Men kanske skall skippa detta helt då det är risk att det helt enkelt blir för varmt. Tänker dock att ytterväggarna kyler en del och att det är just där man vill ha lite extra effekt.

T
Kör du med samma temp som i golven kan det ju inte bli problem, så därför kanske det vore bra.
En fundering. på bild ett så ligger rören en bit från yttervägg, finns det finns det någon tanke att ha något emellnn rören och parketten?
Ska hålrummet som blir mellan rören och skjutdörren fyllas med något? Om inte så känns konstruktionen lite vanskligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.