1 406 läst ·
15 svar
1k läst
15 svar
Är priset och lösningen okej?
Sida 1 av 2
Totalrenoverar ett egna hem-hus i Stockholm. Det är 73 kvm som vi ska bygga ut till 100, plus 73 kvm källare.
I dag finns en elpanna och efter samråd med besiktningsmannen har vi beslutat att byta alla radiatorer (vattenburet).
Entreprenören rekommenderar dock följande: luftvattenvärme, med golvvärme i hela huset. Skippa radiatorer. För detta inkl två badrum, kök osv kommer det kosta ca 500.
Är lösningen lämplig och är priset rimligt? Saknar själv kunskap om detta.
Vi avser att bo i huset 5-10 år.
I dag finns en elpanna och efter samråd med besiktningsmannen har vi beslutat att byta alla radiatorer (vattenburet).
Entreprenören rekommenderar dock följande: luftvattenvärme, med golvvärme i hela huset. Skippa radiatorer. För detta inkl två badrum, kök osv kommer det kosta ca 500.
Är lösningen lämplig och är priset rimligt? Saknar själv kunskap om detta.
Vi avser att bo i huset 5-10 år.
Nej, det är endast rör och golvvärme i hela huset. Ingen utbyggnad, inte renovering av badrum osv.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Har besiktningsmannen sagt att ni måste byta ut värmerören? Varför då? Är det något fel på dem och radiatorerna?
Låter som vanligt trams från de där besiktningsmännen. Byta fönster, tilläggsisolering och luftvärmepump känns som något de skriver på precis allt. Trots låg förbrukning.
Du får gärna fota protokollet med hens förslag.
Låter som vanligt trams från de där besiktningsmännen. Byta fönster, tilläggsisolering och luftvärmepump känns som något de skriver på precis allt. Trots låg förbrukning.
Nej, måste inte byta ut. Men de är gamla och i dåligt skick som jag förstår det. Vi tog beslutet tillsammans med min svärfar, som är gammal byggnadsingenjör. Besiktningsmannen tyckte faktiskt på det stora hela att det mesta var bra, men tyckte väl typ att "ja, det där är nog bra att byta".Chrissofsweden skrev:
Har besiktningsmannen sagt att ni måste byta ut värmerören? Varför då? Är det något fel på dem och radiatorerna?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Fråga i såna fall varför. Det är en väldigt stor post i er budget och om ni inte ska bo där mer än 5-10 år, varför göra något åt det?thom1983 skrev:
Vi gör ju en totalrenovering där vi gör om planlösning väldigt mycket, bygger nya badrum. Många radiatorer är helt felplacerade. Men det kanske är värt att ta sig en funderare ja.Chrissofsweden skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det kanske är så att omläggning av värme är det som är mest aktuellt. Men sett till kostnaden hade jag hellre valt el-radiatorer som stöd och en bra luftvärmepump med flera inomhusenheter. Kanske inte görligt men det kändes som en väldigt stor utgift för något som de allra flesta tar för givet. Jag tvivlar starkt på att ni får tillbaka pengarna för investeringen.thom1983 skrev:
Min personliga åsikt är att värme är som vatten, det ska bara finnas och fungera. Investerar man i det så får man minimalt tillbaka. Vatten skulle jag våga påstå är en direkt minusaffär men såklart ett givet måste.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Förlåt om jag låter negativ. Tror att besiktningsmän och byte av något system triggar mig