Hej jag har en evc 190 c2, har nyligen idag öppnat säkerhetsventilen manuellt och luftat pannan, när jag fyllt vatten igen med påfyllningsventilen för att öka trycket så funkar det bra. Men nu efter nån timme så ser jag att trycket är över den röda markeringen i tryckmätarn.. Som jag förstår så ska säkerhetsventilen automatiskt släppa ut vatten ifall det blir för högt tryck? Den har fungerat bra ända fram till idag efter jag luftat pannan. Vad kan felet vara? Ska man skruva tillbaka säkerhetsventilen på något speciellt sätt?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
Skit i påfyllningsventilen prova med att nypa till den ordentligt, Säken öppnar vid 1,5 bar eller om det är 2 bars, den öppnat nog säkert när trycket stiger över en viss nivå. När du kommer tillrätta med det så släpper du ut till ca 1 bar, det är inte vinter än och då stiger trycket när panna och system blir varmare, normalt brukar det sköta sig självt då säken öppnar och reglerar trycket. till värde på den, Fullt normalt att det kan droppa lite från den.
Ok, tänkte så att hela systemet inte kollapsar pga trycket. Laddar upp en bild så får du se hur den ser ut..J jonaserik skrev:Skit i påfyllningsventilen prova med att nypa till den ordentligt, Säken öppnar vid 1,5 bar eller om det är 2 bars, den öppnat nog säkert när trycket stiger över en viss nivå. När du kommer tillrätta med det så släpper du ut till ca 1 bar, det är inte vinter än och då stiger trycket när panna och system blir varmare, normalt brukar det sköta sig självt då säken öppnar och reglerar trycket. till värde på den, Fullt normalt att det kan droppa lite från den.
Trycket varierar mellan 1.2 bar ända upp till 1.7 ish.. Röda markeringen ligger på 1,5 bar och där är båda mätarna just nu utan att den släpper ut någonting.
Imorse var trycket endast 0.2bar, det var därför jag började mixtra med ventilerna..
Så detta är normalt alltså?
Tycket gick ner under natten då till 0,2, det är inte normalt, när du fyller kolla mätaren och den går upp snabbt eller långsamt, den ska gå upp långsamt. Om du släpper på på säken lite grann bara ( svårt men går ) så ska trycket sjunka sakta. Går det fort får du kolla luften i kärlet, ska vara ca 0,6 bar när mätaren står på noll. PÅ kärlet finns nog en plastkåpa och under den en ventil ( modell bildäck ) peta till den och då ska det komma luft, inget vatten, har du möjlighet att mäta trycket där, så är det bra och återkom.
Hmm, förstår inte riktigt vart den ventilen sitter, säkerhetsventilen sitter ju upptill under en lucka. Går det att testa om säkerhetsventilen öppnas, ifall jag fyller via påfyllningsventilen fram till 2 bar? Då borde den ju släppa automatiskt ifall den funkar..J jonaserik skrev:Tycket gick ner under natten då till 0,2, det är inte normalt, när du fyller kolla mätaren och den går upp snabbt eller långsamt, den ska gå upp långsamt. Om du släpper på på säken lite grann bara ( svårt men går ) så ska trycket sjunka sakta. Går det fort får du kolla luften i kärlet, ska vara ca 0,6 bar när mätaren står på noll. PÅ kärlet finns nog en plastkåpa och under den en ventil ( modell bildäck ) peta till den och då ska det komma luft, inget vatten, har du möjlighet att mäta trycket där, så är det bra och återkom.
Trycket går ganska sakta ner ifall jag släpper på säkerhetsventilen väldigt sakta. Men mätarn rörs sig däremot hela tiden, vet ej hur snabbt den ska gå ner.
Om du inte öppnar säken, sjunker trycket då, en bild, kärlet sitter ini VP, du får ta bort fronten dör att hitta som en röd större fotboll där, har du manualen så du ser var alla komponenter sitter, annars finns den här https://jseducation.se/files/pages/scan_20180318_122503.pdf
Klicka här för att svara