Hej! undrar om nån kunnig kan hjälpa mig. Efter att ha stått stilla flera dgr efter strömavbrott så har jag problem med luftvattenvärmepumpen. Den larmar för maxtermostat. Pumpen går trots larmet. Vad kan det betyda? Provade tycka på återställningsknappen o då slutade larmet i någon sekund för att sedan börja lysa igen.

Maxtermostaten = överhettningsskydd
Den sitter i pannan och slår ifrån strömmen till elpatronerna om det blir för varmt.

För att återställa finns en röd liten knapp bakom frontpanelen. Lite beroende på vilken modell du har.

alm82 Andreas La Motte skrev:
Maxtermostaten = överhettningsskydd
Den sitter i pannan och slår ifrån strömmen till elpatronerna om det blir för varmt.

För att återställa finns en röd liten knapp bakom frontpanelen. Lite beroende på vilken modell du har.
ja vi tryckte på knappen för att återställa men efter bara en kort stund började larmet igen. Är helt oteknisk o förstår inte mekanismen riktigt men menar du att den stänger av de elpatroner som finns som back upp om vädret blir för kallt o som ska kicka igång om inte pumpen räcker till? Den stänger inte av själva pumpen? Det är inte den som riskerar bli för varm?

Det är ett överhetrningsskydd för själva pannan, så den inte blir så varm att den börjar koka.

Värmepumpen kan aldrig värma vattnet så varmt att det är risk för kokning därför bryts endast strömmen till elpatronerna.
Det kan ju hända att den gått sönder, stannar knappen inne när du återställer eller fjädrar den tillbaka?

Vad är det för panna, ecoel?

Den ”klickar” ut på en gång vi tryckt in den o startat om pannan

Vet att jag bytt maxtermostat på ctc nån eller några gången men nu var det ett tag sedan å vad jag minns så var det inte något annat fel än att dom var "sönder" som gjorde att vi bytte. Det var på bergvärmepumpar men jag förmodar att det är samma i andra ctc produkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.