Hej på er! Slänger nu upp mitt allra första inlägg här efter flera timmars sökningar och googlingar. Man vill ju inte vara den som ställer massa frågor som det redan finns svar på mitt framför näsan. Antingen så är jag dummare än jag trodde eller så finns inte svaren här. Jag provar:
Jag har problem med att jag inte får någon märkbar värme i golvslingorna i huset. Huset är på ca 150 kvm, Bergvärmepump Ecoheat 7. I huset finns det flertal radiatorer och när huset byggdes ut för flera år sedan av tidigare ägare så lades golvvärme i nya delen. Märke; Wirsbo.
Vi har bott här i fem år och vad jag kan minnas har golvvärmen fungerat förut men nu är det riktigt ruggigt i dessa rum. Speciellt nu när graderna kryper nedåt ibland.
Har provat att försöka lufta värmesystemet utan framgång, kanske gör jag fel.
Känner man på golvslingorna så är det varmt och skönt på tilloppen men returen är kall, ska det vara så?
Kan det finnas någon som kan hjälpa mig med detta? Behövs det mer info eller annat så säg gärna till!
Henrik
Jag har problem med att jag inte får någon märkbar värme i golvslingorna i huset. Huset är på ca 150 kvm, Bergvärmepump Ecoheat 7. I huset finns det flertal radiatorer och när huset byggdes ut för flera år sedan av tidigare ägare så lades golvvärme i nya delen. Märke; Wirsbo.
Vi har bott här i fem år och vad jag kan minnas har golvvärmen fungerat förut men nu är det riktigt ruggigt i dessa rum. Speciellt nu när graderna kryper nedåt ibland.
Har provat att försöka lufta värmesystemet utan framgång, kanske gör jag fel.
Känner man på golvslingorna så är det varmt och skönt på tilloppen men returen är kall, ska det vara så?
Kan det finnas någon som kan hjälpa mig med detta? Behövs det mer info eller annat så säg gärna till!
Henrik
Tja! Sitter en Grundfos cp strax innan golvvörmefördelaren och den har jag kollat på. Den både vibrerar och axeln snurrar där inne nä jag skruvat ur skruvenJ Josth skrev:
Vad vill du se? Här är ena "centralen" för golvvärmen.E EyEr0n skrev:
Pumpen har inte varit avstängd. Skruven har varit av för att säkerställa att den snurrar, vilket den görleby skrev:
Någon bra termometer har jag inte. Ska helst vara någon typ av ir-temp?
Med handen känner man en mycket tydlig skillnad på temperatur..
Edit. Vita hattarna är inte åtskruvade så flöde finns.
Nej du behöver en IR termomterer för att mäta bra, men de vita hattarna sitter löst?H Henrik.An skrev:
Om du kan mäta temperaturen så kan du se till att alla tre slingorna har samma delta, man justerar på den nedre fördelaren, under hatten sitter en skruv som skjuter in en nålventil. Tror start position är 3/4 varv öppet.