Ja det finns en motsvarande, men jag törs inte peka ut vilken. Någon av sifforna är antagligen hur kraftig pumpen är, den sista siffran (130) är måttet i mm mellan flänsarna, dvs hur lång pumpen är.

K Karl.K skrev:
Fick denna rekommenderad av en nätbutik. Vad tror ni om det?

[länk]
Det är inget fel på den går bra i ditt fall också precis som tex Grundfos m.fl. Men du borde reda ut varför du inte klarar dig med en pump nu när du i princip är säker på att nya delen ligger parallellt. Det bör läcka genom rejält i något av de gamla elementen i så fall.

Vilka antal, typer och ungefärliga längder till dem är det i gamla delen?

GK100 GK100 skrev:
Det är inget fel på den går bra i ditt fall också precis som tex Grundfos m.fl. Men du borde reda ut varför du inte klarar dig med en pump nu när du i princip är säker på att nya delen ligger parallellt. Det bör läcka genom rejält i något av de gamla elementen i så fall.

Tror inte jag förstår vad du menar med att nya delen ligger parallellt. På samma pumphöjd?

Vilka antal, typer och ungefärliga längder till dem är det i gamla delen?

Nej bara att nya delen med fördelaren ligger kopplat precis som ett av elementen i befintliga dvs parallellt med dem. Det har ju varit frågor tidigare om tex returen låg rätt och där visade du bilder som redde ut det. Samma med tillopp via gamla expansionsledningen där det som sagt ibland kan vara kopplat så den inte ingår i cirkulationen. Även där har du svarat att det är ok och jag tror dig men skadar inte att vara övertydlig när det verkar konstigt.

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
O
K Karl.K skrev:
Ja det är helt säkert att rören, framledning och retur är rätt. Det sitter nämligen två element kopplade på de rören våningen under vid murstocken och de fungerar utmärkt.
Om då är fallet så bör duju ha ett balansproblem. Vattnet går lättaste vägen och har du nya radiatorer kopplade närmare pumpen på grövre rör, då måste du strypa flödet till dem så du får balans till våningen ovanför.

Cirkulationspump inköpt och ska monteras.
Ska den monteras på framledningen eller returledningen?

O
Beror på hur systemet ser ut.
Jag hade satt den på returen

O
O Ovation skrev:
Men du behöver förmodligen ingen pump om du hittar var flödet tar vägen och stryper in det bättre.
Att installera extra pumpar är som att köra med handbroms

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Jag ser att cirkulationspumpen på pannan sitter på framledningen. Då är det kanske bäst att sätta den nya på framledningen också?

O
Nä egentligen inte.
Jag tycker fortfarande inte att du ska montera in pumpen. Vars du sätter den Beror mest på tryckfallet i ledningarna/systemet och expansionskärlet placering.
Du kommer få Tryck ökningen i pumpen med xantal Kpa.
Denna Tryck ökning kan leda till fler balansproblem som leder till mer felsökning och ökad energiförbrukning..
Lossa på handbromsen istället för att gasa mera..

Äntligen lyckades jag justera in ventilerna så det skapades flöde i radiatorerna. Tack för era tips.
Ett nytt problem uppstår ofta på vinden i fördelaren, nämligen luft. Har en manuell luftskruv men det blir ett spring upp varannan dag. Tänkte montera automatiska avluftare Flexvent.
Behövs det en på framledning samt även på returen? Eller räcker det på enbart framledningen?

Båda, men om du håller ut ett tag och manuell luftar så är det snart luftfritt.

Protte

O
K Karl.K skrev:
Äntligen lyckades jag justera in ventilerna så det skapades flöde i radiatorerna. Tack för era tips.
Ett nytt problem uppstår ofta på vinden i fördelaren, nämligen luft. Har en manuell luftskruv men det blir ett spring upp varannan dag. Tänkte montera automatiska avluftare Flexvent.
Behövs det en på framledning samt även på returen? Eller räcker det på enbart framledningen?
Om du sätter in automatiska avluftare så se till att stänga dessa efter avluftningen. Dessa ska ej lämnas öppna efter avluftningen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
K Karl.K skrev:
Har du extra kopplingar och rör så kunde du sätta 2 rör bitar i de vinklarna där dina luftare sitter. Då skapar du en större plats till luft fickan för att slippa lufta så mycket.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.