Har nyligen fått golvärme installerat i villa med 1 plan(120m2) och källare. i källaren står en bergvärmepump Nibe 1230 samt två element(kommer sätta in ytterligare 2 i framtiden). Jag har 9 slingor systemet och är uponors med 16mm slang. Cp är en Wilo. Den är inställd på max och Dt är bara någon grad. Kan det stämma? Borde inte pumpen dras ner en aning?
 
  • Detaljbild av golvvärmesystem med mätningsinstrument, kopparledningar, och kopplingar nära en bergvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmesystemets fördelarskåp med nio anslutna slingor och inställningsreglage, märkt med Uponor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump med grön lysande indikator ställd på max inställning, troligen för golvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrid över den åt andra hållet mot konstanttryck och sätt den på 4-5 någonstans.
Finns det bypass på fördelaren. Ser inte riktigt till vänster.
3-4 graders tempdiff brukar man räkna med att hålla.
 
Skickar med en bild till. Fattar inte varför dom satt pumpen på reglering bara?
 
  • Skärmdump av manual för inställningar på en Wilo-Yonos PICO pump med text och diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola9999 Ola9999 skrev:
Skickar med en bild till. Fattar inte varför dom satt pumpen på reglering bara?
 
  • Uppkopplade rör och ventiler i ett uppvärmningssystem med etiketter och blå skyddskåpor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola9999 Ola9999 skrev:
Skickar med en bild till. Fattar inte varför dom satt pumpen på reglering bara?
Troligen pga okunskap. Jag ser det hela tiden. Man sätter allt på fullt ös för att man tror det blir bäst så.

Kolla så inte bypassen är fullt öppen. Det sitter en liten plastskruv på sidan. Den bör bara vara öppen litegrann så flödet kan cirkulera även om alla ställdon är stängda.
 
L lordi skrev:
Troligen pga okunskap. Jag ser det hela tiden. Man sätter allt på fullt ös för att man tror det blir bäst så.

Kolla så inte bypassen är fullt öppen. Det sitter en liten plastskruv på sidan. Den bör bara vara öppen litegrann så flödet kan cirkulera även om alla ställdon är stängda.
tack för tips, bypassen ser ut att vara lite öppen
 
Ola9999 Ola9999 skrev:
tack för tips, bypassen ser ut att vara lite öppen
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.