Byggahus.se
Myson MEK 609 elradiator med identifieringsetikett och termostatknappar, delvis skymd av gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Myson MEK 609 elradiator kontrollpanel, med termostat, varningslampor och logotyp synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan,

Jag har två st Myson mek 609 elradiatorer i köket. Det ena blir ordentligt varmt, men det andra blir sedan några veckor tillbaka bara lite ljummet. Jag misstänker att något slags överhettningsskydd har gått in då jag lite slarvigt hängde en blöt handduk på tork på elementet.
På elementet som funkar lyser en grön lampa kontinuerligt men på det ljumma blinkar samma lampa. Har provat att stänga av och vänta ett tag, att sätta termostaten på max, att trycka lite random på alla knappar jag hittar men inget har hjälpt.

Hittar ingen manual på nätet för denna modell, endast en produktkatalog som inte har den här sortens information.

Är det någon här som vet om det går att lösa själv, utan elektriker? Eller var man kan hitta en manual?
 
Jag har precis samma problem. Jag har varje vinter problem med någon av termostaterna i huset. Jag har köpt nya element av denna sort flera gånger. Känns inte som de håller så länge. Jag tror du behöver ny termostat men detta element säljs inte längre. Jag tänkte köpa ett nytt element i stället men kan ju inte ha två olika storlekar i samma rum. Det är lvi Purmo som tagit över. När det var myson kunde man ringa och få en ny temostat. Jag köpte kaba lvi när jag köpte senast till ett annat rum. Frågan är kan få tag på en termostat till HEK och vad kostar det att byta den jämfört med ett nytt element. Hoppas någon annan här kan svara på någon av frågorna.


B brus skrev:
[bild] [bild] Hejsan,

Jag har två st Myson mek 609 elradiatorer i köket. Det ena blir ordentligt varmt, men det andra blir sedan några veckor tillbaka bara lite ljummet. Jag misstänker att något slags överhettningsskydd har gått in då jag lite slarvigt hängde en blöt handduk på tork på elementet.
På elementet som funkar lyser en grön lampa kontinuerligt men på det ljumma blinkar samma lampa. Har provat att stänga av och vänta ett tag, att sätta termostaten på max, att trycka lite random på alla knappar jag hittar men inget har hjälpt.

Hittar ingen manual på nätet för denna modell, endast en produktkatalog som inte har den här sortens information.

Är det någon här som vet om det går att lösa själv, utan elektriker? Eller var man kan hitta en manual?
 
Jag har kvar en manual. Men hur vet man om det är värmepatronen eller termostaten som är sönder?


B brus skrev:
[bild] [bild] Hejsan,

Jag har två st Myson mek 609 elradiatorer i köket. Det ena blir ordentligt varmt, men det andra blir sedan några veckor tillbaka bara lite ljummet. Jag misstänker att något slags överhettningsskydd har gått in då jag lite slarvigt hängde en blöt handduk på tork på elementet.
På elementet som funkar lyser en grön lampa kontinuerligt men på det ljumma blinkar samma lampa. Har provat att stänga av och vänta ett tag, att sätta termostaten på max, att trycka lite random på alla knappar jag hittar men inget har hjälpt.

Hittar ingen manual på nätet för denna modell, endast en produktkatalog som inte har den här sortens information.

Är det någon här som vet om det går att lösa själv, utan elektriker? Eller var man kan hitta en manual?
 
  • En bild av en sida i en manual med text och diagram som beskriver kopplingen för en värmepatron och termostat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.