Vi har senaste dagarna fått svårt att få upp värme i vårt vattenburna golvvärme.

Det är en äldre äldre reglercentral Landis och Gyr och jag får inte koll på inställningarna. Har någon något tips? Skickar bild på följande inställningar och reglercentralen låter som om den jobbar för högvarv. Tips tas tacksamt emot.

• Äldre reglercentral Landis & Gyr för vattenburet värmesystem med komplicerade inställningsrattar och visare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre Landis & Gyr reglercentral för golvvärme med synliga rör och inställningsratt.
    Skapa konto
  • Temperaturmätare på vattenrör visande cirka 60 grader Celsius, del av vattenburen golvvärmesystem.
    Skapa konto
  • Närbild av en äldre reglercentral från Landis och Gyr med manometer och en ratt.
    Skapa konto
80 °C framledingstemperatur? Ska ni grilla parketten? Förmodligen fel på cirkulationspumpen tror jag. Känn och lyssna på den. Går att använda en stor skruvmejsel som stetoskop. Kan finnas ett runt mässingslock som går att öppna och man kommer åt att eventuellt kunna hjälpstarta cirkulationspumpen med en skruvmejsel.

Det är inte inkommande temp då?

T Tompafix skrev:
Det är inte inkommande temp då?
Eller temperatur i varmvattenberedare?

Tack för svar! Det är extremt varmt på vissa ställen i huset. Ska se om jag kan lösa det på något sätt.

Av ren nyfikenhet, vad är det för grej på bild 2?

Med värmekurva 2 som du har inställd så kommer du att skicka ut väldigt varmt vatten till golvvärmen. Har du utegivare?
På bilden kan du se vattentemperatur vid olika utetemperatur.

• Diagram som visar relationen mellan framledningstemperatur och utomhustemperatur för golvvärme.
    Skapa konto
Ska man ha det på värmekurva 1? Ingen utegivare vad jag känner till. Systemet är 40-50 år gammalt.

Om det är vanlig vattenburen golvvärme borde det räcka med värmekurva 0,5 som ger 40 °C framledningstemperatur vid -20 °C ute.

Stort tack!

Dinza Dinza skrev:
Ska man ha det på värmekurva 1? Ingen utegivare vad jag känner till. Systemet är 40-50 år gammalt.
Om du inte har någon utegivare så stämmer inte tabellen. Utan utegivare vet jag inte vilken vattentemperatur dom olika siffrorna motsvarar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.