Hej
Jag fick uppgift om att huset byggt 1984 skulle ha enrörssystem . Jag köpte ett nytt element med koppel till enrörsystem. Nu fick jag tag på gamla byggritningar och där står att huset har tvårörssystem. Det element jag bytte är först på slingan, kan enrörskopplet påverka övriga element i denna slinga eller vad har ett felaktigt koppel för inverkan. I elementet efter det bytta elementet så blir detta bara halvljumet. Finns det påverkan på det andra elementet på grund av fel koppel på det första elementet, om inte vad kan det då vara för fel i det halvljuma elementet.

Många 1-rörskoppel går att ta bort strypningen på helt så att det blir som tvårörs. Jag skulle åtgärda det ivf.
Du har ingen märkning kvar på de andra elementen? Titta efter röd eller blå tejp på kopplet.

röd enrörs, blå tvårörs

T Tompafix skrev:
Många 1-rörskoppel går att ta bort strypningen på helt så att det blir som tvårörs. Jag skulle åtgärda det ivf.
Du har ingen märkning kvar på de andra elementen? Titta efter röd eller blå tejp på kopplet.
Hej
Tack för svar. Hur tar man bort strypningen?

Om det går och hur man gör beror på vad det är för koppel. Har du nån bild och/eller rsk-nummer?

useless useless skrev:
Om det går och hur man gör beror på vad det är för koppel. Har du nån bild och/eller rsk-nummer?
Det jag har är följande RAD KOPPEL 1-RÖR DANFOSS 600. Kan detta hjälpa.

O
Har du strypt flödet i radiatorventilen?
Det finns en mässimgbricka som kan dras ut och vridas. Denna står vid leverans på max flöde. Detta kan göra att vattnet går tillbaka för tidigt.
Stryp radiatorventilen då skickar du vattnet förbi radiatorn

N Nyckelv skrev:
Det jag har är följande RAD KOPPEL 1-RÖR DANFOSS 600. Kan detta hjälpa.
Det verkar tyvärr inte funka med 2-rörs.
Har du utrett vilket systemet du har?
Det brukar gå att byta fördelaren på kopplet. Så slipper du köpa helt nytt koppel.

O
Ettrörskoppel går semi bra att köra på 2rörssystem.
Man ställer ett delflöde genom returdelen som alltid går genom detta. Detta kan minskas till minimum och då har man nästan 2rörsfunktion. Men man får en onaturligt hög retur från den radiatorn och det är ej att rekommendera.
Men om radiatorerna bakom detta koppel blir kall när man strypt radiatorventil och delflöde i returen då måste man byta.

Rekommendationen är att byta koppel, men stryper du flödet genom denna radiator kommer du skicka mer vatten förbi den och då kanske du kan få restrerande att värma tillfredställande tills sommaren kommer och byter då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.