L-Bror
Halloj.
Nu är det dags för service.
Packningar mm skall bytas men i år är det även dags för Internskruv / Brännarskruv.
Är det någon här som gjort det och vet hur man kommer åt eländet? :confused:
 
Ska också byta brännarskruven. Nu brinner det mest i röret och inte i brännarkoppen så det är verkligen dax. Stannar ofta. Så jag behöver också lite tips. Har inte köpt ny ännu.
 
Jag har ingen beskrivning, men här är lite ritningar på skruv. Tror det är samma skruv som A3 (?), artnr 6216-00 ska den heta i alla fall.
Montage av internskruv
Sedan lite bild på dålig skruv och det kan slita på motorn

Jag gjorde en översyn nu och slipade in slussvingarna. Är de för stora har de en tendens att glipa i hörnen då vingarna pressas samman. Bättre att se till att sidorna på vingarna löper utan att de komprimeras. Det gjorde skillnad och läcker betydligt mindre nu. Har suttit ett år nu.
Nu stannar den inte överhettad lika ofta.

Sedan konvektionsfläktarna. Jag monterade ned båda fläktarna och dammsug och peta bort allt damm som satt fast på rotorbladen med en tandborste. Oljade in glidlagren. Stor skillnad. Nu blåser det ordentligt igen.
Dammet på rotorbladen gjorde fläkten väldigt ineffektiv.
 
Redigerat:
... får inte upp bilderna ...
 
DagSa DagSa skrev:
Jag har ingen beskrivning, men här är lite ritningar på skruv. Tror det är samma skruv som A3 (?), artnr 6216-00 ska den heta i alla fall.
Montage av internskruv
Sedan lite bild på dålig skruv och det kan slita på motorn

Jag gjorde en översyn nu och slipade in slussvingarna. Är de för stora har de en tendens att glipa i hörnen då vingarna pressas samman. Bättre att se till att sidorna på vingarna löper utan att de komprimeras. Det gjorde skillnad och läcker betydligt mindre nu. Har suttit ett år nu.
Nu stannar den inte överhettad lika ofta.

Sedan konvektionsfläktarna. Jag monterade ned båda fläktarna och dammsug och peta bort allt damm som satt fast på rotorbladen med en tandborste. Oljade in glidlagren. Stor skillnad. Nu blåser det ordentligt igen.
Dammet på rotorbladen gjorde fläkten väldigt ineffektiv.
Hur kommer man åt fläktarna?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.