1 769 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Element värme in och ut inställning
Element värme in och ut inställning,
Framlednings värme från bergvärmepump vet de flesta att de ska diffa ungefär 7°.
Finns det någon grund inställning för element som man kan göra, typ samma att man har ca 7° diff i elementen in och ut.
Retur skruven vet jag redan om har’u med flödet att göra.
Vissa element jag har, har typ 46° in och 42° ut.
Det känner jag är för lite diff, mycket varmvatten gå tillbaka in i bergvärmepumpen.
Det ska vara så kallt vatten som möjligt tillbaks i returen till bergvärmepumpen.
Någon som vet och kan, sålla bland svaren som kommer in.
Funderat en hel del nu i vinter på grund av kylan som vi har haft i Sverige.
Framlednings värme från bergvärmepump vet de flesta att de ska diffa ungefär 7°.
Finns det någon grund inställning för element som man kan göra, typ samma att man har ca 7° diff i elementen in och ut.
Retur skruven vet jag redan om har’u med flödet att göra.
Vissa element jag har, har typ 46° in och 42° ut.
Det känner jag är för lite diff, mycket varmvatten gå tillbaka in i bergvärmepumpen.
Det ska vara så kallt vatten som möjligt tillbaks i returen till bergvärmepumpen.
Någon som vet och kan, sålla bland svaren som kommer in.
Funderat en hel del nu i vinter på grund av kylan som vi har haft i Sverige.
Med rätt dimensionerade och injusterade radiatorer blir det ungefär samma returtemp. från alla.
Om du upplever för låg diff över vissa radiatorer så går det ju förstås att strypa dessa, men då får du också räkna med att det blir lite svalare i rummet. D.v.s. om vissa radiatorer är mer överdimensionerade än andra ska du inte räkna med att få samma returtemp från alla.
Om du har lagom värmeavgivning överallt så bör du inte fokusera på returtempen från enskilda radiatorer utan hela systemet. D.v.s. justera pumphastigheten istället. (Vilket medför att du behöver högre tilloppstemperatur för bibehållen effekt, så det är ju lite avvägning vad som är optimalt för värmepumpen.)
Om du upplever för låg diff över vissa radiatorer så går det ju förstås att strypa dessa, men då får du också räkna med att det blir lite svalare i rummet. D.v.s. om vissa radiatorer är mer överdimensionerade än andra ska du inte räkna med att få samma returtemp från alla.
Om du har lagom värmeavgivning överallt så bör du inte fokusera på returtempen från enskilda radiatorer utan hela systemet. D.v.s. justera pumphastigheten istället. (Vilket medför att du behöver högre tilloppstemperatur för bibehållen effekt, så det är ju lite avvägning vad som är optimalt för värmepumpen.)
Jag vet att man kan du ändra kompressorhastigheten och hastigheten.
Nibe12:45 kan jag justera men jag har en IVT HT plus någonting och jag kan inte med det systemet. Jämför jag NIbe och IVT så är IVT teckenspråk i rutan. Nibe har en mer användarvänlig display en var IVT har.
Rör systemet jag har i mitt hus är de tunnaste som installerades 1958, för mig klena röv. Mitt förra hus hade jag säkert 20 millimeters rör, om inte 25 mm.
Nibe12:45 kan jag justera men jag har en IVT HT plus någonting och jag kan inte med det systemet. Jämför jag NIbe och IVT så är IVT teckenspråk i rutan. Nibe har en mer användarvänlig display en var IVT har.
Rör systemet jag har i mitt hus är de tunnaste som installerades 1958, för mig klena röv. Mitt förra hus hade jag säkert 20 millimeters rör, om inte 25 mm.
Nej, det ska inte vara så kallt som möjligt. Rätt delta-T är ungefär 7-8 grader, lite beroende på vad det är för kylmedia och vilken temperatur värmepumpen jobbar med.Roadrunner1969 skrev:
Att det blir olika delta-T vid respektive radiator är helt normalt. Det beror på vad radiatorn har för värmeavgivning i förhållande till rummets behov - En stor radiator i ett litet rum kommer att ha ett litet delta-T och tvärtom för en liten radiator i ett stort rum. Därför måste man strypa in respektive radiator utifrån förutsättningarna på platsen.
Det viktiga är att flödet och delta-T är rätt vid värmepumpen.
Klicka här för att svara