Medlem
· V Götalands län
· 8 inlägg
Hej, har några funderingar kring vår golvvärme. Fn har jag ingen värme i golvet då jag misstänker att alla styrdon av någon anledning stängts av. Men först, kan någon guida mig till de olika funktionerna. 1) Styrdon - fråga - Om styrdonet visar full markering. Är det öppet eller stängt? 2) Liten röd kran A - vad gör denna? 3) Cirkulationspump, 4) Liten röd kran B - vad gör denna? 5) Vit regleringsventil - vad gör denna?
Av någon anledning får jag ingen värme ut i slingorna. Jag har värme fram till golvvärmens styrsystem. Problemet uppstår kring styrdonen. Kan de vara gamla och har fastnat?
Thermia värmepump från 2009, 2-våningshus med radiatorer i ovanvåning och golvvärme i undervåning.
Tack.
Av någon anledning får jag ingen värme ut i slingorna. Jag har värme fram till golvvärmens styrsystem. Problemet uppstår kring styrdonen. Kan de vara gamla och har fastnat?
Thermia värmepump från 2009, 2-våningshus med radiatorer i ovanvåning och golvvärme i undervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Enklaste felsökningen, lyft av styrdonen så du får fullt flöde. Då vet du var du ska leta vidare på ventilen eller styrkretsen
Håller med sir. Börja med det.
2) Här är jag inte helt 100. Men jag tror det är ventil för att justera flödet (tryckfallet) över golvvärme kretsen jämtemot vp flödet. Ju mer öppen ju mer flöde norpar den från primärkretsen som är din Thermia och dess cirkulationspump.
3) Cirkulationspump
4) Shuntventil. Ju mer öppen denna är ju mer blandar du in kall returvatten tillbaka till sekundärkretsen (golvvärmen) och ju kallar blir golvvärmen. Det är här nedbladningen av ditt varma radiatorvatten sker så det ska passa golvvärmetemperaturer.
När du har testat med fullt öppna styrdon och det inte fungerar så kan du stänga den här ventilen lite. Fullt stängd så blir det samma temp som på radiatorerna/primärkretsen. Det vill du inte ha!
5) Max termostat. För att skydda golven från att det kommer för varmt vatten. 45 C är en bra inställning.
2) Här är jag inte helt 100. Men jag tror det är ventil för att justera flödet (tryckfallet) över golvvärme kretsen jämtemot vp flödet. Ju mer öppen ju mer flöde norpar den från primärkretsen som är din Thermia och dess cirkulationspump.
3) Cirkulationspump
4) Shuntventil. Ju mer öppen denna är ju mer blandar du in kall returvatten tillbaka till sekundärkretsen (golvvärmen) och ju kallar blir golvvärmen. Det är här nedbladningen av ditt varma radiatorvatten sker så det ska passa golvvärmetemperaturer.
När du har testat med fullt öppna styrdon och det inte fungerar så kan du stänga den här ventilen lite. Fullt stängd så blir det samma temp som på radiatorerna/primärkretsen. Det vill du inte ha!
5) Max termostat. För att skydda golven från att det kommer för varmt vatten. 45 C är en bra inställning.
Medlem
· V Götalands län
· 8 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Fast det där är väl lite olika från system till system. Har för mig att det finns ventiler som arbetar tvärtom också.
Är det spänning till transformatorn på vänster sida,snurra pumpen ? Under locket på reglercentralen så brukar det vara lysdioder,lyser någon eller är det svart, svart ingen spänning, orsak en säkring gått sin väg, kan även sitta en glassäkring i trafon eller i centralenS silversurfare skrev:
Hej. Har ett princip likadant system som ditt. Jag håller också på att felsöka lite då jag har problem med obefintlig värme i några rum. Sett att du har fått några svar på de numrerade frågorna du ställde angående bilderna.
Det övre röda vreden nr2 är en avluftning, hos mig så har jag satt dit en gummislang så att det går lätt att leda bort vattnet.
Jag tolkar hos mig att ju mer "vitt" man ser på markören i blå hatten ju mer öppet är det.
Jag har plockat bort två blå hattar nu för att se om jag får värme i morgon i den slingan. Har använt handtaget på en skruvmejsel för att trycka ned piggen och hos mig fjädrar den bra.
Ser ut som du har en dålig packning i ett av ställdonet, tredje från vänster.
Det övre röda vreden nr2 är en avluftning, hos mig så har jag satt dit en gummislang så att det går lätt att leda bort vattnet.
Jag tolkar hos mig att ju mer "vitt" man ser på markören i blå hatten ju mer öppet är det.
Jag har plockat bort två blå hattar nu för att se om jag får värme i morgon i den slingan. Har använt handtaget på en skruvmejsel för att trycka ned piggen och hos mig fjädrar den bra.
Ser ut som du har en dålig packning i ett av ställdonet, tredje från vänster.
Klicka här för att svara

