2 024 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Köra FTX på intervall med timer
Hej!
Under februari har det gått åt löjligt mycket el för uppvärmning av vår villa. I snitt 90 kWh per dygn.
Vi bor i en mindre koja på två våningar plus källare som värms med golvvärme/element från en bergvärmpump.
Till detta så har vi en FTX som försöker ruinera oss genom att kyla ner huset.
När det blir för kallt så lyckas inte vår FTX hålla rätt temp med inneluftväxlingen och startar igång sitt värme-element och kämpar vidare. Trots det så pumpas det in "för kall" luft och bergvärmepumpen får jobba hårdare.
FTX körs på minsta hastighet för att minska värmeförlusten. Det är en FläktWoods RDAF.
Nu kommer min fråga. Kan jag helt enkelt stänga av FTX i intervaller då vi inte är hemma och även på natten? Jag tänker en timme på en timme av osv.
Då borde det dra mindre el för FTX och bergpump.
OBS. Det är bergvärmepumpen som drar mest ström. Inte FTX-aggregatet.
Har vi några kloka svar eller kill-gissningar?
Tack på förhand!
Under februari har det gått åt löjligt mycket el för uppvärmning av vår villa. I snitt 90 kWh per dygn.
Vi bor i en mindre koja på två våningar plus källare som värms med golvvärme/element från en bergvärmpump.
Till detta så har vi en FTX som försöker ruinera oss genom att kyla ner huset.
När det blir för kallt så lyckas inte vår FTX hålla rätt temp med inneluftväxlingen och startar igång sitt värme-element och kämpar vidare. Trots det så pumpas det in "för kall" luft och bergvärmepumpen får jobba hårdare.
FTX körs på minsta hastighet för att minska värmeförlusten. Det är en FläktWoods RDAF.
Nu kommer min fråga. Kan jag helt enkelt stänga av FTX i intervaller då vi inte är hemma och även på natten? Jag tänker en timme på en timme av osv.
Då borde det dra mindre el för FTX och bergpump.
OBS. Det är bergvärmepumpen som drar mest ström. Inte FTX-aggregatet.
Har vi några kloka svar eller kill-gissningar?
Tack på förhand!
Redigerat:
Kan du inte stänga av värmaren istället? Fläktarna drar oftast inte många watt. Jag har haft min värmare avstängd alla år utan problem. Den står i och för sig i ett varmt utrymme så om den står kallt kanske det inte går.
Jag tror inte på att stänga av/på. Finns det inte risk för frysning då? För den är väl öppen mot luften utanför hela tiden?
Jag tror inte på att stänga av/på. Finns det inte risk för frysning då? För den är väl öppen mot luften utanför hela tiden?
Produkter som diskuteras: "Fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Visst kan jag koppla ur sladden till värmeelementet men fläkten pumpar ju fortfarande in kall luft vilket jag tror är huvudproblemet till förbrukningen. Bergvärmepumpen kör som en tok!
FTX-enheten ska inte ses som ett värmesystem utan är enbart för ventilation.
Du säger att fläkten "pumpar in kall luft" det låter ej korrekt. Har du försökt kolla upp varför den gör det?
Avluften ska värma inkommande luft (via värmeväxlaren), så att den inte upplevs som kall och kallras uppstår. Vid kallt väder kickar värmeslingorna in för att hjälpa till.
Du säger att fläkten "pumpar in kall luft" det låter ej korrekt. Har du försökt kolla upp varför den gör det?
Avluften ska värma inkommande luft (via värmeväxlaren), så att den inte upplevs som kall och kallras uppstår. Vid kallt väder kickar värmeslingorna in för att hjälpa till.
Att bergvärmen kör för fult beror väl mer på att det är kallt och värmen läcker genom golv, väggar och tak. Har du satt ventilationsaggregatet till minsta flödet så tror jag den delen inte utgör så stor värmeförlust. Särskilt när FTX ofta har en verkningsgrad på 70-80 %. Mitt luft tappar bara 2-3 grader vid -5 C. Jag skulle hellre sänka temperatur i huset för spara energi.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden