M
Har planer på att bila upp källaren (85kvm, 5 rum), isolera, armera, och gjuta in vattenburen golvvärme. Behöver dock ta detta i steg fördelat över lång tid, ett rum i taget, och först ut blir pannrummet.

Hur bör jag tänka kring rör/slangdragning av golvvärme till fördelarskåp? Om jag gjuter igen pannrumsgolvet blir det ju svårt att lägga slang snyggt sen från andra rums golvvärme... Ska man förbereda med ingjutna avloppsrör eller liknande för enkel dragning av tillkommande golvvärmeslangar?

Jag har gjort en sådan sak för en del år sedan. Jag lade ytterrör för rörirör som en förberedelse. I mitt fall var det bara 1,5m. Men det var svårare än väntat att få in slangarna sedan, 3 år senare.

i mitt fall kunde sedan komma till fördelaren lite från sidan, inne i en vägg. Om de skulle ha vinklats upp från golvet, tror jag inte jag skulle fått in slangen.

M
H hempularen skrev:
Jag har gjort en sådan sak för en del år sedan. Jag lade ytterrör för rörirör som en förberedelse. I mitt fall var det bara 1,5m. Men det var svårare än väntat att få in slangarna sedan, 3 år senare.

i mitt fall kunde sedan komma till fördelaren lite från sidan, inne i en vägg. Om de skulle ha vinklats upp från golvet, tror jag inte jag skulle fått in slangen.
Okej, tack, bra info. Var det någon speciell form av rör du använde?

Jag la ner ett par 50rör som jag kunde dra fler slingor i... hur många slingor till ska du ha?
Gör en ursparning under fördelaren så att dina rör går ut rakt och sen i det fria upp till fördelaren (det är meckigt att trä igenom annars

Jag kan förstå att du vill dela upp arbetet och göra ett rum i taget, MEN...

Du kommer bli rejält trött på att hyra bilmaskin, kärra ut betongflis, ta bort lera/grus/ev berg, isolera, armera, slinga ut golvvärme och gjuta ett-rum-i-taget.
Du kommer få material-spill 5ggr, gjuta vid 5 ggr och krångla en hel del med golvvärmeslangen (som du redan är inne på) allt detta kommer ta längre tid än du tänkt.

Mitt råd är att du tar hela smällen på en gång, det är som att rycka ett plåster: det gör ont, men går fort.

Största fördelen är att du kan planera avlopp, golvvärme och golvets nivå i ett nafs.

Man kan väl använda typ flexslang som elekriker använder men i storlek som en slang ryms i. Å lägg med mjuka böjar...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.