Lite kryptisk rubrik kanske. Min fundering i korthet:
Är det ekonomiskt vettigt att sänka inomhustempen och förbruka mindre pellets, och elda med köpt ved i braskaminen istället?
Har en CTC Ecoflex installerad 2011. T-shirt-temp inne drar 5-6 pall pellets per år. Tror snarare 5 pall senaste åren. Har en Jötul i vardagsrummet som gått om kvällarna och helgerna mest sen 2011. Denna vinter har jag jobbat hemma mycket och därför eldat hela dagarna. En startbrasa på morgonen, sen underhållseldat med 2 rätt tunna klabbar då och då. Sen lite mer igen på kvällen. En golvfläkt är på ibland när det blir varm i vardagsrummet, som skickar ut värme till övriga huset.
Jag testade för någon vecka sen att justera ner termostaterna på nedervåningen så att de nu kanske håller knappt 19 grader med pelletspannan. Sen eldar jag och få upp temp under dan till kanske 21-22.
Märks att pannan inte behöver jobba så mkt, men veden går åt desto snabbare. Köpte i somras en skopa på en hjullastare, och det är kring 5-6 kbm stjälpt mått á 350 kr. I denna takt kommer veden kanske räcka till början av nästa vinter, men knappt.
Ska jag räkna med att det finns ekonomi i detta? Bortse från jobbet att elda.