Jag förstår inte riktigt vad du menar (jag vet att jag kan parallellförskjuta).

Jag har haft 4/10 under hela året men i år med så kall vinter blev det för varmt inne (att sänka till 3.5/10 hjälpte). Nu när det blir varmare igen väljer jag att gå tillbaka till "normalläget" 4/10.

Vad menar du att jag borde gjort i stället? Låtit den stå kvar på 3.5/10 och parallellförskjuta? Hur mycket?
Eller ställa den på 4/10 och parallellförskjuta? Hur mycket?

J juanxxx skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar (jag vet att jag kan parallellförskjuta).

Jag har haft 4/10 under hela året men i år med så kall vinter blev det för varmt inne (att sänka till 3.5/10 hjälpte). Nu när det blir varmare igen väljer jag att gå tillbaka till "normalläget" 4/10.

Vad menar du att jag borde gjort i stället? Låtit den stå kvar på 3.5/10 och parallellförskjuta? Hur mycket?
Eller ställa den på 4/10 och parallellförskjuta? Hur mycket?
Har du ställt kurvan på 3,5 så borde det se ut något såhär. då har du sänkt temperaturen mer vid -15 än vad du har gjort vid 0 grader. Dock är värmen sänkt något även vid 0 grader, därför kanske du skulle kunna parallelförskjuta kurvan med 1-2 grader också. Något sådant kanske, men du kan ju prova dig fram.
Diagram över värmekurvan för radiator med markeringar vid specifika utetemperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man knäcker kurvan för de problemen, inte flyttar den parallellt.

A AndersS skrev:
Jaa, men det tror jag inte går på min CTC GSi iaf, talar utifrån den erfarnheten :)

Ts får kolla om den funktionen finns, vår 20 år gamla pump kan knäckas vid +5, 0 och - 5.
Borde ju vara en standardfunktion för att kunna justera in värmen effektivt ;)

A AndersS skrev:
Det går att knäcka kurvan i min pump.

har funderat på att köra på 4/10 och knäcka kurvan vid -10/-15 typ för att då slippa dra ner den till 3,5 som jag gjort i år.

får se om det blir bra att köra 4/10 nu igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.