Byggahus.se

Hur fungerar ett element? (ingen dum fråga)

1. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 187 inlägg

ricebridge

Husägare
    Det är inte en så dum fråga som det låter, när det gäller vattenburna panelelement.

Själva panelen, den radiativa delen, innehåller vattnet och strålar ut värmen, så långt är jag med. Men konvektionsdelen, all den veckade plåten på baksidan, hur fungerar den och varför finns den där?

Många radiatorer har ju dessutom ytterligare en panel, på baksidan. Som följaktligen strålar in mot väggen? Är inte det slöseri med den goa värmen, eller hur tänker man här?

Och varför sätter man inte någon slags reflektor på väggen, så att all värme strålar ut i rummet?

2. P
    Medlem · Östergötlands län · 61 inlägg

Per L

Medlem
    Värme kan spridas på tre sätt, strålning, konvektion och ledning.

Panelradiatorer i vanliga vattenburna värmesystem lär avge merparten av värmen till rummet via konvektion, d v s de värmer upp luften omedelbart intill som då blir varm och lättare än omgivande luft, varpå den stiger upp och drar in kall luft underifrån.

Dock är luft en dålig värmeledare medan plåt är en bra värmeledare, så man behöver ha stor yta för att "få ut" effekten från radiatorn via konvektion. Det gör man genom att sätta dit veckad plåt. Internt i radiatorns metalldelar sker all värmeöverföring via ledning.

Viss värmeledning från radiatorn till omgivningen (väggen) via fästena finns förstås, men den är marginell i sammanhanget.

Strålning då. Jo, visst kan man känna att det hettar i ansiktet om man närmar sig en het yta, men radiatorer är sällan "heta", utan kanske typiskt ca 20 - 30 grader varmare än rummet vintertid. Jämför t ex med ett glödande IR-element som är många hundra grader där merparten av värmen sprids via strålning.

I teorin kan man säkert minska strålningsförlusterna till väggen bakom radiatorn genom att montera en "spegel" där som reflekterar strålningen. Jag gissar att det kan handla om någon procent av totalen så länge spegeln är välputsad. Troligtvis ger några mm tjockare isolering samma besparing och isoleringen behöver inte putsas för att bibehålla sin funktion.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Stockholm · 43 222 inlägg

hempularen

Moderator
    Det har ju genom åren funnits reflektor produkter som är tänkta att sättas bakom radiatorer för att refelktera tillbaka strålningsvärmen. Så vitt jag vet har inga försök visat på någon positiv effekt. Men det har gjorts försök.

• Laddar…
  4. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Tack för ett utmärkt utförligt och pedagogiskt svar.

Men jag undrar — om det inte varit för det estetiska, hade det inte varit bättre att sätta radiatorn med konvektionsdelen utåt?

5. H
    Moderator · Stockholm · 43 222 inlägg

hempularen

Moderator
    Spelar ingen roll. Man vill bara ha en luftström förbi plåtarna. Så länge det inte är täppt under elementet eller ovanför, så får du din luftström.

• Laddar…
  6. ricebridge

ricebridge

Husägare
    Du menar att luftströmmen är lika viktig som värmeutstrålningen från elementet? Och att ett element som luften inte cirkulerar runt inte är lika effektivt?

7. EdwinG84
    Medlem · 9 inlägg

EdwinG84

Medlem

• Laddar…
  8. Staffans2000
    Banned by Bo · 9 005 inlägg

Staffans2000

Banned by Bo
    Skall man vara petig så måste det vara fördelaktigt att de kallare plåtarna vetter mot väggen.

Staffan

• Laddar…
  9. ricebridge

ricebridge

Husägare
    ?

10. Staffans2000

Staffans2000

Banned by Bo
    Eftersom de veckade plåtarna på elementets baksida är kallare än själva elementet, avges mindre värme nära väggen, vilket i sin tur minskar skillnaden mellan den varma insidan och den kalla utsidan. Rent energioptimalt vore det om det var placerat mitt i rummet.

Staffan

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 344 inlägg

AndersS

Medlem
    Får du ingen luftcirkulation så blir ju bara området närmast elementet varmt, prova att lägga något över ett element så att det blir minimal konvektion. När vi hade barn hemma så hade de för vana att lägga vantar/mössor/etc på elementet i hallen och det fick den effekten samt att man kände kallras från fönstret ovan.

12. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 220 inlägg

MathiasS

Medlem
    ja, tänk dig att luften står helt still runt elementet, då kommer luften närmast elementet snabbt nå samma temperatur som elementet och värmeväxlingen avtar drastiskt.

om du tar hjälp av en fläkt som skjuter till svalare luft från rummet hela tiden kommer värmeväxlaren (elementet) vara effektivare.

13. A

AndersS

Medlem
    Den enda positiva effekt jag vet det har haft är att några haft sin inkomst av tillverkning/försäljning av dem.;)

• Laddar…
  14. Staffans2000

Staffans2000

Banned by Bo
    När jag rörmokare blev jag lärd av chefen att den veckade plåten avgår lika mycket värme som den vattenfyllda delen. Jag tillät mig att tvivla.

Staffan

15. A

AndersS

Medlem
    Men då är det en del av elementet där metall leder värme och sedan avges via konvektion, i det jag kommenterade var produkter som sattes på väggen bakom för att reflektera värme, t.ex. något med en aluminiumfolie.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.