1 169 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Avstick från stålrör
Behöver tips, ska koppla ett värmebatteri till ventilationen till en radiator som finns direkt under. Stålrören till radiatorn från 70-talet är av dimensionen DN10, alltså drygt 17mm. Avsikten är att kapa röret under radiatorn, sätta en trevägs kulventil med klämringskoppling för att kunna stänga av och då använda en plasttätning Valette på stålröret som ersätter klämringen. Frågan är vilken dimension jag ska använda på kulventilen. Tacksam för råd.
Då är det ett vattenburet batteri som ska kopplas in på värmerören är FTX.en förbered för vattenburet så går det. Det är mera det med ev frysrisk som jag svarade så forumet vet. Det med rördim och koppling finns det dom som vet lite bättre än mig så avvakta så får du svar.
Var kanske lite otydlig i början. Batteriet sitter alltså i en FTX ventilationsanläggning. För att ge lite tillskott på värmen så ska jag koppla batteriet till en vattenradiator som sitter under. Jag ska alltså koppla på rör genom att göra ett avstickare på stålrören som kommer upp ur golvet innan dom går in radiatorn. Avsikten är att använda ett par 12mm rör upp till batteriet. Stålrör som kommer upp ur golvet är av dimensionen DN10, dryga 17mm och jag vill använda en trevägs kulventil men vilken dimension?
Valet har en plastklämring för stålrören och går det att köra en 18mm koppling till denna?
Valet har en plastklämring för stålrören och går det att köra en 18mm koppling till denna?
Vi är ned , men ett 12 rör till batteriet är nog för klent, radiatorkretsen kommer att ts flödet som finns och eftersom det är så klent rör så blir det dåligt flöde,. en viss risk finns att det inte räcker till för att hålla en frysrisk bort , vad är det dör anslutning till batteriet är det, är det 12 så kan det behövas en lite pump för att få flöde i batteriet, finns det någon tempreglering, så det inte blir 50 C i den när det behövs bara 30 C, kan bli varmt inomhus då.
J jonaserik skrev:Vi är ned , men ett 12 rör till batteriet är nog för klent, radiatorkretsen kommer att ts flödet som finns och eftersom det är så klent rör så blir det dåligt flöde,. en viss risk finns att det inte räcker till för att hålla en frysrisk bort , vad är det dör anslutning till batteriet är det, är det 12 så kan det behövas en lite pump för att få flöde i batteriet, finns det någon tempreglering, så det inte blir 50 C i den när det behövs bara 30 C, kan bli varmt inomhus då.
ok bra. Jag hade faktiskt tänkt använda ett 15 rör men batteriet har ju endast 10 rör?. Styrningen av värmen sköter vent. aggregatet genom en två-vägs ventil så det bör vara lugnt.J jonaserik skrev:Vi är ned , men ett 12 rör till batteriet är nog för klent, radiatorkretsen kommer att ts flödet som finns och eftersom det är så klent rör så blir det dåligt flöde,. en viss risk finns att det inte räcker till för att hålla en frysrisk bort , vad är det dör anslutning till batteriet är det, är det 12 så kan det behövas en lite pump för att få flöde i batteriet, finns det någon tempreglering, så det inte blir 50 C i den när det behövs bara 30 C, kan bli varmt inomhus då.
Klicka här för att svara