3 249 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Väggvärme ??
Hej någon som har erfarenhet av att putsa in "väggvärme" antingen som elmatta alternativt vattenburen?
Klart kanske en konstig fundering, men min tanke är att ta bort dom fula element som jag just nu har i min källare och eftersom det i vilket fall ska ny puts på alla väggarna så fick jag den ide att om värmekällan nu är i väggen så är den ju inte så mycket i vägen så länge man kommer ihåg att den är där
Såg nyss ett engelskt "Martin Timnell"- program där dom hade väggvärme, goolglar man lite verkar det finns någon tysk variant.
Anledning till att jag inte går direkt på golvvärme är att det blir för mycket jobb att göra det bra då huset är byggd på 60-talet och takhöjden i källaren är begränsat.
Klart kanske en konstig fundering, men min tanke är att ta bort dom fula element som jag just nu har i min källare och eftersom det i vilket fall ska ny puts på alla väggarna så fick jag den ide att om värmekällan nu är i väggen så är den ju inte så mycket i vägen så länge man kommer ihåg att den är där
Såg nyss ett engelskt "Martin Timnell"- program där dom hade väggvärme, goolglar man lite verkar det finns någon tysk variant.
Anledning till att jag inte går direkt på golvvärme är att det blir för mycket jobb att göra det bra då huset är byggd på 60-talet och takhöjden i källaren är begränsat.
Jag har för mig att jag läst en guide hos roth om att putsa in slang på vägg. Om jag minns rätt skulle man ha minst 3cm puts på slangen. Men jag hittar inte den texten nu dock.
http://www.roth-nordic.se/
http://www.roth-nordic.se/
Kör element så långt det går, byt ut mot snyggare om det går, eller kanske luftvärmepump?. Ser inte något alternativ där bygga in värme i väggen skulle vara lyckat. Nästan lika osmidigt som takvärme.. Låter tyvärr som du skapar dig huvudbry med en sådan lösning.
Med vänlig hälsning, fremax
Med vänlig hälsning, fremax
Enligt de som förespråkar väggvärme är fördelen att man får värmen där man vill ha den, dvs. mot kroppen i stället för under fötterna (eller över huvudet).
Nackdelar är att det inte skall möbleras framför väggarna eller spikas i dem.
Det rekommenderas inte i yttervägg, men eftersom du skall ha dem i källarväggar kommer det inte skilja lika mycket i temperatur mellan ute/inne som om det var över mark.
Jag tror du skall leta dig till tyska sidor om du vill ha bra information.
Själv håller jag på med två innerväggar som skall ha väggvärme, men de är inte färdiga så jag kan inte säga om det blir bu eller bä.
Nackdelar är att det inte skall möbleras framför väggarna eller spikas i dem.
Det rekommenderas inte i yttervägg, men eftersom du skall ha dem i källarväggar kommer det inte skilja lika mycket i temperatur mellan ute/inne som om det var över mark.
Jag tror du skall leta dig till tyska sidor om du vill ha bra information.
Själv håller jag på med två innerväggar som skall ha väggvärme, men de är inte färdiga så jag kan inte säga om det blir bu eller bä.
Klicka här för att svara