Behöver få väck termostaten på ett äldre element. Har tagit bort den lilla insexskruven som låser, men den stora skruven snurrar bara när jag drar runt den. Gnisslar dessutom som f-n. Är det bara att vara envis för att det är fler gängor än det ser ut att vara, eller är det något jag missat?

Kan det vara någon äldre Danfoss RAV eller RAVL med "slangklämma"? Då måste man öppna slangklämman tillräckligt mycket för att kunna dra av termostathuset. Bild?

Krilleman
Precis som föregående talare nämnt, lägg upp en bild så får du mer korrekt svar! (y)

Banner med texten "En bild säger mer än 1000 ord" mot en mörkröd bakgrund med dekorativa linjer.

Bra, jag gör så lite senare

Vit termostatventil monterad på ett radiatorrör utan slangklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så ser det ut, så ingen slangklämma.

Krilleman
Är ju typ "fjäderbelastat" bajonettfäste(?) på dem, håll fast den svarta mellandelen med ena handen och vrid den runda svarta delen lite motsols så får du loss den.

Krilleman
Vad jag minns så är det inte det på denna äldre modell.

Bajonettfästet är mycket större och har ingen stoppskruv.
Krilleman har som vanligt rätt, lossa stoppskruven dra utåt och vicka åt olika håll.

Staffans2000
Krilleman Krilleman skrev:
Vad jag minns så är det inte det på denna äldre modell.
Den är bara att dra ut. Ingen bajonettfattning, bara primitivt våld.

Staffan

Mycket info och bra info (y) Den jävlas dock fortfarande, sitter som berget. Har dränkt den i 5-56, dragit, vickat och bankat. :thinking:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.