16 388 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Hydrofor beter sig konstigt, pulserande vattentryck mm
Sida 1 av 2
Hus från 1946. Borrad och grävd egen brunn. Vedpanna plus luftvatten-system i kåken.
Hydrofor (äldre) samt sprillans nytt expansionskärl enligt film.
Bott i kåken i tre år, alltid upplevt dåligt tryck i systemet framför allt vid dusch på övre plan. Kommer liksom i pulsationer. Som ni ser på filmen är nåt inte riktig rätt med hydroforen. Så fort en kran öppnas så beter den sig såsom ni ser på filmen. Galet! Vad är felet? För lite luft? Knappast väl? Snarare för mycket luft? Eller? Blir inte klok på denna.. vill gärna försöka själv innan rörmokare tillkallas. Alla tips och råd emottages med varm hand
Hydrofor (äldre) samt sprillans nytt expansionskärl enligt film.
Bott i kåken i tre år, alltid upplevt dåligt tryck i systemet framför allt vid dusch på övre plan. Kommer liksom i pulsationer. Som ni ser på filmen är nåt inte riktig rätt med hydroforen. Så fort en kran öppnas så beter den sig såsom ni ser på filmen. Galet! Vad är felet? För lite luft? Knappast väl? Snarare för mycket luft? Eller? Blir inte klok på denna.. vill gärna försöka själv innan rörmokare tillkallas. Alla tips och råd emottages med varm hand
ser ut som du behöver fylla på luft i tanken.
för lite luft så kan den bete sig sådär då vätska ej går att komprimera. luften blir som en bälg som komprimeras så när du öppnar kranen så expanderar luften och trycker ur sig vatten, då behöver inte pumpen starta varje gång man öppnar kranen.
Ser ut som du har en ventil i toppen för påfyllning. kika på följande tråd, den ser snarlik ut så samma princip hjälper:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hydrofortank-hur-fylla-pa-luft.300670/
hittade youtube med:
för lite luft så kan den bete sig sådär då vätska ej går att komprimera. luften blir som en bälg som komprimeras så när du öppnar kranen så expanderar luften och trycker ur sig vatten, då behöver inte pumpen starta varje gång man öppnar kranen.
Ser ut som du har en ventil i toppen för påfyllning. kika på följande tråd, den ser snarlik ut så samma princip hjälper:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hydrofortank-hur-fylla-pa-luft.300670/
hittade youtube med:
Redigerat:
Så kort summering
Starta pumpen igen
- Stäng av pumpen
- tappa ur tanken så den är fylld till 2/3 vatten
- Fyll sedan på luft till pumpens stoptryck
Starta pumpen igen
Redigerat:
Nej det är fel, du ska nog titta en gång till.
Stoptrycket är när pumpen stänger av sig när du stänger av kranen, ser ut att vara runt 4-4,5bar på din
Ja det funkar det med om det är lätt att tömma hela
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 639 inlägg
Då får du upp vattentrycket, men du får ju inte något ökat lufttryck i hydroforen bara för att du fyller på mer vatten. Om du pumpar in tryckluft i hydroforen mha kompressor får du däremot ökat lufttryck. Detta är sedan som ett "mothåll" för vattnet.A Alexn72 skrev:
Hydroforen kommer få ökat tryck när man startar vattenpumpen.SågspånPappspikEternit skrev:
Men jag är inte säker på huruvida man får rätt delar luft vatten.
Hydropress däremot behöver man fylla med luft för att få ökat tryck i luftbälgen
Slår tryckvakten ifrån innan man har de tryck man vill får man även ändra på denna.