Hus från 1946. Borrad och grävd egen brunn. Vedpanna plus luftvatten-system i kåken.

Hydrofor (äldre) samt sprillans nytt expansionskärl enligt film.

Bott i kåken i tre år, alltid upplevt dåligt tryck i systemet framför allt vid dusch på övre plan. Kommer liksom i pulsationer. Som ni ser på filmen är nåt inte riktig rätt med hydroforen. Så fort en kran öppnas så beter den sig såsom ni ser på filmen. Galet! Vad är felet? För lite luft? Knappast väl? Snarare för mycket luft? Eller? Blir inte klok på denna.. vill gärna försöka själv innan rörmokare tillkallas. Alla tips och råd emottages med varm hand

 
ser ut som du behöver fylla på luft i tanken.

för lite luft så kan den bete sig sådär då vätska ej går att komprimera. luften blir som en bälg som komprimeras så när du öppnar kranen så expanderar luften och trycker ur sig vatten, då behöver inte pumpen starta varje gång man öppnar kranen.

Ser ut som du har en ventil i toppen för påfyllning. kika på följande tråd, den ser snarlik ut så samma princip hjälper:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hydrofortank-hur-fylla-pa-luft.300670/

hittade youtube med:
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack för info och fina länkar! Killen i videon beskriver ju exakt mitt problem...hoppfullt! Stort tack igen!!
 
  • Gilla
Erik71
  • Laddar…
Så kort summering

  • Stäng av pumpen
  • tappa ur tanken så den är fylld till 2/3 vatten
  • Fyll sedan på luft till pumpens stoptryck

Starta pumpen igen
 
Redigerat:
Nej det är fel, du ska nog titta en gång till.
 
  • Gilla
Anfor
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej det är fel, du ska nog titta en gång till.
Helt rätt, tankevurpa och fingerdyslexi, har ändrat till stoptryck :P
 
Ok tack! Och stopptrycket bör stå på hydroforens typskylt och är det tryck som manometernålen vilar på när systemet är just i "vila"?
 
Stoptrycket är när pumpen stänger av sig när du stänger av kranen, ser ut att vara runt 4-4,5bar på din
 
L LantbrukarN skrev:
Stoptrycket är när pumpen stänger av sig när du stänger av kranen, ser ut att vara runt 4-4,5bar på din
Tackar för det!
 
L LantbrukarN skrev:
Stoptrycket är när pumpen stänger av sig när du stänger av kranen, ser ut att vara runt 4-4,5bar på din
E eddiboy skrev:
Tackar för det!
Beräkna. Tryck bar 6,0 står det på typskylten. Är det stopptrycket det?
 
Ännu enklare förfarande borde väl vara att tömma hela tanken och sen starta vattenpumpen.
Men det räcker kanske inte
 
Redigerat:
Ja det funkar det med om det är lätt att tömma hela
 
A Alexn72 skrev:
Ännu enklare förfarande borde väl vara att tömma hela tanken och sen starta vattenpumpen.
Men det räcker kanske inte
Då får du upp vattentrycket, men du får ju inte något ökat lufttryck i hydroforen bara för att du fyller på mer vatten. Om du pumpar in tryckluft i hydroforen mha kompressor får du däremot ökat lufttryck. Detta är sedan som ett "mothåll" för vattnet.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då får du upp vattentrycket, men du får ju inte något ökat lufttryck i hydroforen bara för att du fyller på mer vatten. Om du pumpar in tryckluft i hydroforen mha kompressor får du däremot ökat lufttryck. Detta är sedan som ett "mothåll" för vattnet.
Hydroforen kommer få ökat tryck när man startar vattenpumpen.
Men jag är inte säker på huruvida man får rätt delar luft vatten.
Hydropress däremot behöver man fylla med luft för att få ökat tryck i luftbälgen

Slår tryckvakten ifrån innan man har de tryck man vill får man även ändra på denna.
 
  • Gilla
Johan91ru
  • Laddar…
update...
 
  • Gilla
Bellarini
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.